3 sierpnia 2023

Raport z przeprowadzonej diagnozy potrzeb edukacyjnych

Raport z przeprowadzonej diagnozy
potrzeb edukacyjnych oddziałów przedszkolnych funkcjonujących
w Zespole Szkoły  Podstawowej nr 2 i Przedszkola w Zagnańsku

Diagnozę przeprowadzono na potrzeby wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego [działanie 08.01- Wsparcie na rzecz wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem (z wyłączeniem infrastruktury)].

Organ Prowadzący – Gmina Zagnańsk

Okres prowadzenia badań- III-VI 2023 r.

Data zatwierdzenia raportu – 3 lipca 2023 r.

Osoba sporządzająca raport – Marzanna Moćko, dyrektor szkoły

1. GRUPA BADAWCZA

- 125 osób rodziców/prawnych opiekunów(120K/25M)- ankieta, wywiad. Każde dziecko otrzymało dla rodzica/opiekuna prawnego do wypełnienia 1 ankietę z prośbą o wypełnienie. Do analizy wróciło 100 % ankiet.

- 125 dzieci (70 dziewczynek/55chłopców) uczęszczających do oddziałów przedszkolnych funkcjonujących w Zespole Szkoły Podstawowej nr 2 i Przedszkola w Zagnańsku - analiza posiadanych opinii/orzeczeń oraz obserwacja pedagogiczna.

- 4 nauczycieli (3K/1M) pracujących w Przedszkolu w Zagnańsku. Osoby te posiadają  wykształcenie wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym.

2. NARZĘDZIA BADAWCZE:

- Ankieta skierowana nauczycieli pracujących w przedszkolu i rodziców przedszkolaków,

- Analiza ilościowa ewidencji dzieci (dane szkoły i Urzędu Gminy w Zagnańsku),

- Wywiad z rodzicami,

-Wywiad z nauczycielami pracującymi w ZSPnr2 i P w Zagnańsku,

- Obserwacja pedagogiczna przedszkolaków.

3. AKTUALNY STAN:

- W okresie przeprowadzonej diagnozy w roku szkolnym 2022/2023 w szkole funkcjonuje 5 oddziałów przedszkolnych, do których uczęszcza łącznie 125 dzieci (70dziewczynek/55chłopców)

- W grupie badawczej zostały ujęte dzieci posiadające orzeczenie/opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej lub stosowne zaświadczenie lekarskie(3 dzieci-chłopcy).

- Dzieci chodzą do grup ogólnorozwojowych, są objęte pomocą logopedy, pedagoga, psychologa.

- Wyniki diagnozy pokazały ,że rośnie liczba dzieci z różnymi deficytami-w wyniku  obserwacji przedszkolaków wytypowano, aż 42 dzieci (20 dziewczynek, 22 chłopców), u których zauważono zagrożenie występowania m.in. zaburzeń grafomotorycznych , zaburzeń dysleksji, czy wad postawy.

- Nauczyciele podkreślali w wywiadzie grupowym, że trudna jest współpraca z rodzicami, gdyż odznaczają się oni niskim kompetencjami wychowawczymi oraz są niechętni do współuczestniczenia w życiu przedszkola.

-W ankietach skierowanych do rodziców/opiekunów prawnych dzieci można zaobserwować potrzebę  udzielenia im wsparcia w zakresie pomocy pedagoga/psychologa lub udziału w innych formach wsparcia- 50 % badanych (same kobiety) wskazały taką potrzebę

- Nauczyciele i rodzice wskazali na potrzebę zaplanowania zajęć, których celem będzie rozwijanie zainteresowań i odkrywanie potencjału u dzieci - 45 rodziców/prawnych opiekunów (23 kobiet, 22 mężczyzn).

- W przedszkolu brakuje specjalistycznych pomocy i wyposażenia dostosowanych do możliwości i potrzeb dzieci, organizacji przestrzeni wspierającej rozwój psychoruchowy i poznawczy.

- Z danych statystycznych Urzędu Gminy w Zagnańsku wynika, że na następne 3 lata utrzymujący się wysoki wskaźnik dzieci urodzonych z obwodu szkoły/przedszkola, co pozwoli planować utrzymanie pięciu grup przedszkolnych w Zespole Szkoły Podstawowej nr 2 i Przedszkola w Zagnańsku.

4. WNIOSKI

- Wszyscy badani rodzice/opiekunowie prawni wskazali konieczność rozszerzenia oferty edukacyjnej przedszkola. Jako propozycje zajęć dodatkowych, wskazali m.in. zajęcia przyrodnicze, informatyczne, logopedyczne, sportowo-korekcyjne.

- W związku z wydłużeniem czasu pracy przedszkola wszyscy badani rodzice/opiekunowie prawni wskazali potrzebę zapewnienia wychowankom dodatkowego posiłku w postaci podwieczorku.

- W związku ze wzrostem liczby dzieci z różnymi deficytami - np. zaburzeń grafomotorycznych , zaburzeń dysleksji, czy wad postawy, zarówno rodzice (80%) i nauczyciele (100%) wskazało na konieczność zorganizowania zajęć profilaktycznych i specjalistycznych, które będą zapobiegać pojawianiu się lub niwelowaniu w/w trudności. Podczas rozmów wskazywano m.in. na potrzebę zajęć, których głównym celem będzie niwelowanie napięć emocjonalnych, zaburzeń adaptacyjnych oraz wad postawy.

- Zachodzi potrzeba zorganizowania szkoleń dla nauczycieli w kontekście wsparcia specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci poprzez organizację kursów/warsztatów z zakresu niwelowania wad postawy, arteterapi, pracy z uczniem trudnym, organizowania edukacji włączającej. Taką potrzebę wykazało 4 nauczycieli-3 kobiety,1 mężczyzna. Oczekują oni zwiększenia kompetencji w zakresie specjalistycznej pracy z dziećmi z trudnościami oraz wdrażania działań innowacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnej technologii.

- Istnieje potrzeba wsparcia  w zakresie kompetencji wychowawczych rodziców/prawnych opiekunów poprzez prowadzenie doradztwa w celu wspierania ich m.in. w kontekście stwarzania dziecku warunków sprzyjających niwelowania zaburzonych sfer, jak również zwiększenia ich zaangażowania w funkcjonowanie przedszkola.

- W związku z rozszerzeniem oferty edukacyjnej oddziałów przedszkolnych zachodzi potrzeba wzbogacenia zasobów dydaktycznych w Zespole Szkoły Podstawowej nr 2 i Przedszkola w Zagnańsku- zakupu pomocy dydaktycznych niezbędnych do prowadzenia zajęć dodatkowych i specjalistycznych dla przedszkolaków.

Raport zatwierdzony przez dyrektora
Zespołu Szkoły Podstawowej nr 2 i Przedszkola w Zagnańsku

Marzannę Moćko

Logo
crossmenuchevron-down Skip to content