Raport z przeprowadzonej diagnozy
potrzeb edukacyjnych oddziałów przedszkolnych funkcjonujących
w Zespole Szkoły Podstawowej nr 2 i Przedszkola w Zagnańsku
Diagnozę przeprowadzono na potrzeby wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego [działanie 08.01- Wsparcie na rzecz wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem (z wyłączeniem infrastruktury)].
Organ Prowadzący – Gmina Zagnańsk
Okres prowadzenia badań- III-VI 2023 r.
Data zatwierdzenia raportu – 3 lipca 2023 r.
Osoba sporządzająca raport – Marzanna Moćko, dyrektor szkoły
1. GRUPA BADAWCZA
- 125 osób rodziców/prawnych opiekunów(120K/25M)- ankieta, wywiad. Każde dziecko otrzymało dla rodzica/opiekuna prawnego do wypełnienia 1 ankietę z prośbą o wypełnienie. Do analizy wróciło 100 % ankiet.
- 125 dzieci (70 dziewczynek/55chłopców) uczęszczających do oddziałów przedszkolnych funkcjonujących w Zespole Szkoły Podstawowej nr 2 i Przedszkola w Zagnańsku - analiza posiadanych opinii/orzeczeń oraz obserwacja pedagogiczna.
- 4 nauczycieli (3K/1M) pracujących w Przedszkolu w Zagnańsku. Osoby te posiadają wykształcenie wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym.
2. NARZĘDZIA BADAWCZE:
- Ankieta skierowana nauczycieli pracujących w przedszkolu i rodziców przedszkolaków,
- Analiza ilościowa ewidencji dzieci (dane szkoły i Urzędu Gminy w Zagnańsku),
- Wywiad z rodzicami,
-Wywiad z nauczycielami pracującymi w ZSPnr2 i P w Zagnańsku,
- Obserwacja pedagogiczna przedszkolaków.
3. AKTUALNY STAN:
- W okresie przeprowadzonej diagnozy w roku szkolnym 2022/2023 w szkole funkcjonuje 5 oddziałów przedszkolnych, do których uczęszcza łącznie 125 dzieci (70dziewczynek/55chłopców)
- W grupie badawczej zostały ujęte dzieci posiadające orzeczenie/opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej lub stosowne zaświadczenie lekarskie(3 dzieci-chłopcy).
- Dzieci chodzą do grup ogólnorozwojowych, są objęte pomocą logopedy, pedagoga, psychologa.
- Wyniki diagnozy pokazały ,że rośnie liczba dzieci z różnymi deficytami-w wyniku obserwacji przedszkolaków wytypowano, aż 42 dzieci (20 dziewczynek, 22 chłopców), u których zauważono zagrożenie występowania m.in. zaburzeń grafomotorycznych , zaburzeń dysleksji, czy wad postawy.
- Nauczyciele podkreślali w wywiadzie grupowym, że trudna jest współpraca z rodzicami, gdyż odznaczają się oni niskim kompetencjami wychowawczymi oraz są niechętni do współuczestniczenia w życiu przedszkola.
-W ankietach skierowanych do rodziców/opiekunów prawnych dzieci można zaobserwować potrzebę udzielenia im wsparcia w zakresie pomocy pedagoga/psychologa lub udziału w innych formach wsparcia- 50 % badanych (same kobiety) wskazały taką potrzebę
- Nauczyciele i rodzice wskazali na potrzebę zaplanowania zajęć, których celem będzie rozwijanie zainteresowań i odkrywanie potencjału u dzieci - 45 rodziców/prawnych opiekunów (23 kobiet, 22 mężczyzn).
- W przedszkolu brakuje specjalistycznych pomocy i wyposażenia dostosowanych do możliwości i potrzeb dzieci, organizacji przestrzeni wspierającej rozwój psychoruchowy i poznawczy.
- Z danych statystycznych Urzędu Gminy w Zagnańsku wynika, że na następne 3 lata utrzymujący się wysoki wskaźnik dzieci urodzonych z obwodu szkoły/przedszkola, co pozwoli planować utrzymanie pięciu grup przedszkolnych w Zespole Szkoły Podstawowej nr 2 i Przedszkola w Zagnańsku.
4. WNIOSKI
- Wszyscy badani rodzice/opiekunowie prawni wskazali konieczność rozszerzenia oferty edukacyjnej przedszkola. Jako propozycje zajęć dodatkowych, wskazali m.in. zajęcia przyrodnicze, informatyczne, logopedyczne, sportowo-korekcyjne.
- W związku z wydłużeniem czasu pracy przedszkola wszyscy badani rodzice/opiekunowie prawni wskazali potrzebę zapewnienia wychowankom dodatkowego posiłku w postaci podwieczorku.
- W związku ze wzrostem liczby dzieci z różnymi deficytami - np. zaburzeń grafomotorycznych , zaburzeń dysleksji, czy wad postawy, zarówno rodzice (80%) i nauczyciele (100%) wskazało na konieczność zorganizowania zajęć profilaktycznych i specjalistycznych, które będą zapobiegać pojawianiu się lub niwelowaniu w/w trudności. Podczas rozmów wskazywano m.in. na potrzebę zajęć, których głównym celem będzie niwelowanie napięć emocjonalnych, zaburzeń adaptacyjnych oraz wad postawy.
- Zachodzi potrzeba zorganizowania szkoleń dla nauczycieli w kontekście wsparcia specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci poprzez organizację kursów/warsztatów z zakresu niwelowania wad postawy, arteterapi, pracy z uczniem trudnym, organizowania edukacji włączającej. Taką potrzebę wykazało 4 nauczycieli-3 kobiety,1 mężczyzna. Oczekują oni zwiększenia kompetencji w zakresie specjalistycznej pracy z dziećmi z trudnościami oraz wdrażania działań innowacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnej technologii.
- Istnieje potrzeba wsparcia w zakresie kompetencji wychowawczych rodziców/prawnych opiekunów poprzez prowadzenie doradztwa w celu wspierania ich m.in. w kontekście stwarzania dziecku warunków sprzyjających niwelowania zaburzonych sfer, jak również zwiększenia ich zaangażowania w funkcjonowanie przedszkola.
- W związku z rozszerzeniem oferty edukacyjnej oddziałów przedszkolnych zachodzi potrzeba wzbogacenia zasobów dydaktycznych w Zespole Szkoły Podstawowej nr 2 i Przedszkola w Zagnańsku- zakupu pomocy dydaktycznych niezbędnych do prowadzenia zajęć dodatkowych i specjalistycznych dla przedszkolaków.
Raport zatwierdzony przez dyrektora
Zespołu Szkoły Podstawowej nr 2 i Przedszkola w Zagnańsku
Marzannę Moćko