29 marca 2022

Programy profilaktyczne realizowane przez pedagoga szkolnego

Programy Moje życie wolne od uzależnień i Archipelag Skarbów

Uczniowie klas 8 w roku szkolnym 2019/20 uczestniczyli w programie online „Moje życie wolne od uzależnień” nagranym przez Nowe Horyzonty z Wrocławia. Program sfinansowała GKRPA w Zagnańsku.

Uczniowie klas ósmych Z SP nr 2 i Przedszkola w Zagnańsku, 41 uczniów, 22 i 23 czerwca 2019r. uczestniczyli w zdalnym programie Nowych Horyzontów z Wrocławia „Moje życie wolne od uzależnień”.

Uczniowie poznali czynniki ryzyka i czynniki chroniące zdrowie i życie młodych ludzi.

Czynniki ryzyka to:

-koniec pewnego etapu edukacyjnego,

-chęć bycia zapamiętanym w grupie,

-presja grupy,

-chęć bycia dorosłym.

Czynniki chroniące młodych ludzi to:

-zdrowe relacje,

-poczucie przynależności do grupy,

-wsparcie osób znaczących,

-zainteresowania, perspektywy.

Program „Archipelag Skarbów

W ramach realizacji szkolnych Programów Wychowawczo-Profilaktycznych, w dniach 14-17IX. 2020r. w szkole odbyły się 2 realizacje programu profilaktyki zintegrowanej „Archipelag Skarbów” rekomendowanego przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Ośrodek Rozwoju Edukacji i Instytut Psychiatrii i Neurologii. Programem zostali objęci najstarsi uczniowie z klas 7 i 8-96 uczniów , ich rodzice (3) oraz nauczyciele (17).

W czasie spotkania z rodzicami zaprezentowano cały zakres celów programu. Komentarz prowadzącego zawarł wiele wskazówek co do sposobów skutecznego przekazu profilaktycznego w codziennej pracy wychowawczej w rodzinie. Szczególny akcent został położony na umiejętności dobrej komunikacji, które są niezbędne w wychowaniu nastolatka. Zostały podane wskazówki jak rozmawiać z dorastającymi dziećmi o ich osobistych sprawach, w tym zagadnieniu miłości i seksualności.

Spotkanie z nauczycielami miało charakter wykładu urozmaiconego prezentacją multimedialną oraz dialogiem z uczestnikami. Zaprezentowano cele programu „Archipelag Skarbów" model profilaktyki zintegrowanej oraz wyniki badań nad młodzieżą wraz ze wskazówkami i wnioskami.

Najwięcej godzin z edukatorami programu spędzili uczniowie klas siódmych i ósmych. W ciągu dwóch dni brali aktywny udział w poznawaniu odpowiedzi na pytania:

Jak uniknąć uzależnienia od seksu, alkoholu czy narkotyków?

Jak radzić sobie z gniewem i presją rówieśników?

Czym jest prawdziwa miłość i gdzie szukać autorytetów?

Podczas czterogodzinnych warsztatów młodzież zamieniła się w poszukiwaczy skarbów: głębokiego szczęścia, trwałej miłości i realizacji w życiu własnych pasji i marzeń. Warsztaty prowadzone były w dynamiczny sposób. Informacje trenerzy przekazywane poprzez prezentacje multimedialne, quizy, krótkie filmiki i muzykę, ćwiczenia. Młodzież była zachęcana aby odpowiadać na pytania, głosować, a nawet śpiewać razem z trenerami „Szantę z Archipelagu Skarbów”. Chętni uczniowie z dnia na dzień przygotowali plakaty lub prezentacje komputerowe. Prezentowali swoje pasje i przestrzegali swoich rówieśników przed ryzykownymi zachowaniami. Program umożliwił, w opinii uczniów, przekazanie głębokich treści profilaktycznych, promował zdrowy i mądry styl życia.

Program ARCHIPELAG SKARBÓW został wpisany do systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego prowadzonego przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Ośrodek Rozwoju Edukacji i Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Głównym autorem programu, osobą kierującą jego rozwojem oraz systemem szkolenia realizatorów jest dr Szymon Grzelak – prezes Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej – właściciel praw autorskich.

ARCHIPELAG SKARBÓW jest skierowany głównie do uczniów z klas VII, VIII szkół podstawowych oraz z klas I szkół średnich. Program doskonale wspiera rodziców i nauczycieli w przekazywaniu młodzieży mądrych zasad i wartości. Łącząc w sobie atrakcyjną formę z silnym przekazem treści profilaktycznych skutecznie wpływa na zmianę przekonań normatywnych młodych ludzi. Badania ewaluacyjne (przeprowadzone w latach 2007-2008 we współpracy z MEN, CMPPP, PARPA i KC ds. AIDS) wykazały skuteczność programu w kilku obszarach profilaktyki.

ARCHIPELAG SKARBÓW jest programem profilaktycznym w całości opartym na modelu profilaktyki zintegrowanej.

Zgodnie z jej założeniami, cele programu obejmują bardzo szerokie spektrum. Zostały one wyliczone poniżej w uporządkowaniu według obszarów tematycznych:

 profilaktyka korzystania z substancji psychoaktywnych:

− ograniczenie używania przez młodzież alkoholu i narkotyków;

 wychowanie ku miłości i odpowiedzialności za swoją seksualność:

− wzbudzenie motywacji do pracy nad własnym rozwojem w sferze budowania dojrzałych więzi;

− ukazanie postaw i działań, które zwiększą szanse przeżycia prawdziwej, wiernej i trwałej miłości;

− podważenie obecnych w popkulturze silnie szkodliwych mitów na temat miłości i seksualności;

− ograniczenie korzystania z pornografii;

− przeciwdziałanie skutkom seksualizacji dziewcząt, w tym zjawisku „samo-uprzedmiotowienia”;

 profilaktyka ciąż nastolatek i profilaktyka HIV/AIDS:

− zmotywowanie młodzieży do utrzymania postawy wstrzemięźliwości seksualnej lub powrotu do tej postawy (jeśli chodzi o młodzież po inicjacji seksualnej);

− poszerzenie wiedzy młodzieży na temat zakażeń przenoszonych drogą płciową i skutecznych metod zapobiegania im;

 profilaktyka przemocy:

− ograniczenie natężenia przemocy rówieśniczej w formie fizycznej i słownej, a także przemocy o podtekście seksualnym;

− wzrost szacunku chłopców wobec dziewcząt i dziewcząt wobec samych siebie;

− poprawa atmosfery w klasie;

 cele i efekty ogólnoprofilaktyczne:

− podwyższenie kompetencji w zakresie zachowań asertywnych;

− wzmocnienie czynników chroniących w profilaktyce (więź z rodzicami, nauczycielami, identyfikacja z własnym systemem wartości – religijnym lub świeckim).

ARCHIPELAG SKARBÓW to żywy i dynamiczny program profilaktyczny prowadzony przez 2 osobową ekipę specjalnie przeszkolonych trenerów.

Przesłanie programu

Program uczy zdrowego i mądrego stylu życia. Zachęcano młodzież do unikania alkoholu, narkotyków, przemocy, pornografii i do czekania z seksem do małżeństwa. ARCHIPELAG SKARBÓW bazuje na pozytywach oraz ukazuje młodym ich ogromny pozytywny potencjał – zupełnie inaczej niż o młodzieży mówią masowe media. Dwa bloki warsztatów w dwa kolejne dni zamieniają grupę młodzieży w poszukiwaczy skarbów takich jak - głębokie szczęście, trwała miłość i realizacja w życiu własnych pasji i marzeń.

Realizacja marzeń

Punktem wyjścia w pracy z młodzieżą było uświadomienie uczestnikom ich najgłębszych pragnień i marzeń, w tym zwłaszcza marzenia o pięknej, trwałej miłości na całe życie, która nie tylko nigdy się nie skończy, ale z biegiem lat będzie rosła. Trenerzy jasno mówili, że ich samych w życiu osobistym interesuje tylko tak pojęta miłość i jeśli w programie będzie mowa o drodze życia, seksualności, różnych wyborach – to zawsze z myślą o tym, że celem jest wielka i trwała miłość. Młodzież dobrze rozumie, że do wielkich celów dochodzi się poprzez trudy i wyrzeczenia. Młodzi zdają sobie sprawę, że bardzo trudno jest zbudować trwałą miłość i naprawdę szczęśliwą rodzinę. Doświadczenia autora i trenerów programu pokazują, że uczestnicy nie boją się wymagań, wysiłku czy pracy nad sobą. Potrzebują tylko logicznego wytłumaczenia, że „opłaca się” te wyrzeczenia ponieść, bo tylko one prowadzą do realizacji marzeń. I właśnie szczere pragnienie osiągnięcia tego celu sprawia, że młodzi są mniej skłonny do podejmowania różnych zachowań ryzykownych co przynosi wymierne efekty profilaktyczne.

W trakcie dwóch dni warsztatów przekazywano jest młodzieży wiedzę o miłości, seksualności, budowaniu relacji opartych na zaufaniu i szacunku. Uczono młodzież jak radzić sobie z „tygrysami”, które mieszkają w „dżungli”, jaką jest wnętrze człowieka. Młodzież otrzymała konkretne wskazówki, jak radzić sobie z pobudzeniem seksualnym, zakochaniem (które jest piękne, ale bywa ślepe), ze złością i gniewem. Zachęcano młodzież do korzystania z tych wskazówek, trenowania własnej siły charakteru. Z badań prowadzonych w czasie warsztatów wynika, że prawie każdy uczestnik programu wykorzystuje co najmniej jedną wskazówkę już w dniu warsztatów!

W ramach programu wyjaśniano młodzieży najważniejsze prawa rządzące miłością. Omawiano też problemy takie jak uzależnienie od seksu i pornografii oraz mechanizmy związane z uzależnieniem od alkoholu i narkotyków. Wszystkie te tematy poruszano z dużą delikatnością i powagą, tak, by nie zranić tych, którzy mają takie doświadczenia, a zarazem przestrzec tych, którzy ich jeszcze nie mają. Ważnym aspektem programu był trening asertywności, w którym uczestnicy mogli ćwiczyć umiejętność przeciwstawiania się negatywnej presji rówieśników.

Przewodnicy

Jednym z celów programu było odczarowanie przekazu mediów oraz stylu życia celebrytów. ARCHIPELAG SKARBÓW umacniał w młodzieży przekonanie, że najważniejsi przewodnicy, od których mogą się wiele nauczyć w życiu, są wokół nich. Są to rodzice, dziadkowie, ciocia, wujek, wychowawcy, trenerzy, instruktorzy harcerscy, duchowni. Uczono młodych ludzi, by starali się brać od życzliwych dorosłych ze swojego otoczenia to, co w każdym z nich jest najlepsze i nie przekreślali tych autorytetów z kretesem w momencie, gdy dostrzegą w nich jakąkolwiek rysę czy wadę. Trenerzy programu muszą spełniać warunek zgodności własnego życia osobistego z treściami programu. Dzięki temu mogli dzielić się z młodzieżą doświadczeniami własnej drogi życia pogłębiając przekaz wiedzy i wartości. Ich świadectwo jest dodatkowo wzmacniane przez specjalnie przeprowadzone wywiady ze znanymi ludźmi, którzy także żyją w sposób bliski duchowi programu.

Spotkanie z rodzicami i nauczycielami

W ramach programu w każdej szkole odbywa się szkolenie rady pedagogicznej oraz spotkanie dla rodziców ( obecnie online). Oba te elementy pomagają wykorzystać pozytywne poruszenie młodzieży przez ARCHIPELAG SKARBÓW w dalszej pracy wychowawczej. W ramach tych spotkań wyjaśniano rodzicom i nauczycielom symbole programu (skarby, tygrysy, gwiazda, lejek) oraz niezrozumiałe dla niewtajemniczonych hasła programu (np. „Najważniejszy jest niebieski”).

Szkoła Podstawowa nr 2 w Zagnańsku przystąpiła do Kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł 2020. Kampania w całości została sfinansowana przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

i GKRPA w Zagnańsku.

Cele główne:

Zwiększanie samoświadomości uczniów na temat zmian, jakie w nich zachodzą w związku z kryzysem rozwojowym, wzmacnianie umiejętności emocjonalno-społecznych uczniów, w tym przede wszystkim umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, które powodują ryzyko pojawienia się zachowań agresywnych i autodestrukcyjnych np. sięgania po alkohol, dopalacze, papierosy, edukacja rodziców i wsparcie ich w zakresie umiejętności wychowawczych.

Samopoznanie i samoakceptacja, czyli budowanie adekwatnego obrazu „Ja” – umiejętności dostrzegania własnych zalet, mocnych stron i ograniczeń.

Nabywanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i ujawniania swoich myśli/przekonań/uczuć w relacjach z innymi ludźmi.

Ograniczenie podejmowania przez dzieci i młodzież zachowań ryzykownych (agresywnych i autodestrukcyjnych).

Wspieranie działalności wychowawczej szkół i placówek oświatowych.

Edukacja rodziców i wsparcie ich w zakresie umiejętności wychowawczych.

Cele dodatkowe:

- integracja zespołów klasowych,

- poznawanie swoich uczniów przez nauczycieli,

- wspieranie pozytywnych wyborów życiowych,

- kształtowanie zdrowych nawyków życiowych.

W RAMACH ZTU 2020 ZREALIZOWANO NASTĘPUJĄCE LEKCJE WYCHOWAWCZE:

- w klasach I – III „Czuję i pokazuję” oraz „Kolory uczuć”,

- w klasach IV – VI „Zmieniam się – Dorastam” oraz „Jestem silny, jestem silna – sztuka odmawiania”,

- w klasach VII – VIII „Lubię się, chronię się” oraz „Trudne sprawy – Trudne emocje”.

UCZNIOWIE UESTNICZYLI W NASTĘPUJĄCYCH KONKURSACH:

KONKURS PLASTYCZNO-LITERACKI „WEHIKUŁ CZASU” – Zadaniem uczestnika konkursu „Wehikuł czasu. Mój najszczęśliwszy dzień!” było wykonanie pracy plastycznej lub literackiej, prezentującą dowolny dzień z przeszłości lub przyszłości, który według wyobraźni i kreatywności uczestnika konkursu był wyjątkowy (spotkanie, miejsce, osoba).

KONKURS „SPORT TO ZDROWIE – POCZTÓWKA DLA PRZYJACIELA!”- Zadaniem uczestnika konkursu „Sport to zdrowie – pocztówka” było wykonanie pocztówki obrazującej aktywność sportową, którą lubi uczestnik konkursu i napisanie krótkiej wiadomości wyjaśniającej dlaczego warto uprawiać sport.

KONKURS ZESPOŁOWY/KLASOWY „TYMEK I TOLA NA EKOLOGICZNEJ ŚCIEŻCE!” – Zadaniem uczestników konkursu TYMEK I TOLA NA EKOLOGICZNEJ ŚCIEŻCE było stworzenie zdjęcia lub kolażu zdjęć, na którym uczestnicy konkursu zobrazują w jaki sposób Tymek i Tola dbają o ekologię. Tymek i Tola to papierowe postaci typu „origami”.

KONKURS „ROZWIĄŻ KRZYŻÓWKĘ!” – Zadaniem uczestnika konkursu „Rozwiąż krzyżówkę” było poprawne rozwiązanie krzyżówki konkursowej i odgadnięcie hasła. Warsztaty profilaktyczne w dwójce

Uczniowie klas 6, 7 i 8 uczestniczyli w lutym w zajęciach warsztatowych dotyczących uzależnień i przemocy. Warsztaty poprowadziła trener z Małopolskiego Centrum Profilaktyki w Krakowie pani Anna Miernik Borek.

PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ –warsztaty dla klas 7 i 8

W czasie trwania warsztatów uczniowie:

 definiowali termin i mechanizmy powstawania uzależnienia,

 uświadomili sobie negatywne skutki przyjmowania używek,

 poznali fakty i mity związane z przyjmowaniem różnorodnych używek, jednocześnie kształtując postawę asertywną i zdrowy styl życia.

W czasie trwania warsztatów uczniowie:

Alkohol:

 poznali podstawowe pojęcia dotyczące uzależnienia od alkoholu i jego szkodliwości,

 nabrali umiejętności obrony swojego zdania oraz kształtowania postawy asertywności,

 nabrali świadomości znaczenia prowadzenia zdrowego trybu życia, pełnego zainteresowań
i pasji.

Narkotyki:

 poznali definicję narkotyków, niebezpieczeństwem związanym z ich używaniem,

 poznali wyniszczający wpływ narkotyków na ludzki organizm,

  wymienili możliwe sposoby pokonania nałogu, kształtowali postawę wolną od uzależnienia.

Dopalacze

 zapoznali z terminem dopalaczy, a także efektami ich działania.

 uczniowie opisywali różnorodne przyczyny sięgania po dopalacze, wymieniali alternatywne sposoby spędzana czasu.

 trenowali kreatywność i doskonalili umiejętność pracy w grupie.

E-papierosy

 Uczniowie poznali fakty i mity związane z użytkowaniem e-papierosa oraz poszczególne etapy uzależnienia od substancji nikotynowych.

 Uczestnicy poszerzyli swoją wiedzę z zakresu edukacji zdrowotnej, uzależnień oraz powodów sięgania po nikotynę.

 kształtowali postawę asertywną, uświadamiając sobie niekorzystne następstwa pogrążenia się w nałogu.

Sieć i media

 Uczniowie poznali i poszerzyli wiedzę na temat tzw. „nowych mediów”, charakteryzując nowoczesne środki służące komunikacji.

 Wymieniając różnorodne ich zastosowania w życiu codziennym uświadomili sobie zakres wpływu mediów na ich własne funkcjonowanie oraz zagrożenia, z jakimi mogą spotkać się podczas ich użytkowania. 

Uczniowie klas 8 uczestniczyli w programie online „Moje życie wolne od uzależnień” nagranym przez Nowe Horyzonty z Wrocławia. Program sfinansowała GKRPA w Zagnańsku.

Uczniowie klas ósmych 22 i 23 czerwca uczestniczyli w zdalnym programie Nowych Horyzontów z Wrocławia „Moje życie wolne od uzależnień”.

Uczniowie poznali czynniki ryzyka i czynniki chroniące zdrowie i życie młodych ludzi.

Szkoła Podstawowa nr 2 w Zagnańsku przystąpiła do Kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł 2020. Kampania w całości została sfinansowana przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

i GKRPA w Zagnańsku.

Cele główne:

Zwiększanie samoświadomości uczniów na temat zmian, jakie w nich zachodzą w związku z kryzysem rozwojowym, wzmacnianie umiejętności emocjonalno-społecznych uczniów, w tym przede wszystkim umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, które powodują ryzyko pojawienia się zachowań agresywnych i autodestrukcyjnych np. sięgania po alkohol, dopalacze, papierosy, edukacja rodziców i wsparcie ich w zakresie umiejętności wychowawczych.

Samopoznanie i samoakceptacja, czyli budowanie adekwatnego obrazu „Ja” – umiejętności dostrzegania własnych zalet, mocnych stron i ograniczeń.

Nabywanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i ujawniania swoich myśli/przekonań/uczuć w relacjach z innymi ludźmi.

Ograniczenie podejmowania przez dzieci i młodzież zachowań ryzykownych (agresywnych i autodestrukcyjnych).

Wspieranie działalności wychowawczej szkół i placówek oświatowych.

Edukacja rodziców i wsparcie ich w zakresie umiejętności wychowawczych.

Cele dodatkowe:

- integracja zespołów klasowych,

- poznawanie swoich uczniów przez nauczycieli,

- wspieranie pozytywnych wyborów życiowych,

- kształtowanie zdrowych nawyków życiowych.

W RAMACH ZTU 2020 ZREALIZOWANO NASTĘPUJĄCE LEKCJE WYCHOWAWCZE:

- w klasach I – III „Czuję i pokazuję” oraz „Kolory uczuć”,

- w klasach IV – VI „Zmieniam się – Dorastam” oraz „Jestem silny, jestem silna – sztuka odmawiania”,

- w klasach VII – VIII „Lubię się, chronię się” oraz „Trudne sprawy – Trudne emocje”.

UCZNIOWIE UESTNICZYLI W NASTĘPUJĄCYCH KONKURSACH:

KONKURS PLASTYCZNO-LITERACKI „WEHIKUŁ CZASU” – Zadaniem uczestnika konkursu „Wehikuł czasu. Mój najszczęśliwszy dzień!” było wykonanie pracy plastycznej lub literackiej, prezentującą dowolny dzień z przeszłości lub przyszłości, który według wyobraźni i kreatywności uczestnika konkursu był wyjątkowy (spotkanie, miejsce, osoba).

KONKURS „SPORT TO ZDROWIE – POCZTÓWKA DLA PRZYJACIELA!”- Zadaniem uczestnika konkursu „Sport to zdrowie – pocztówka” było wykonanie pocztówki obrazującej aktywność sportową, którą lubi uczestnik konkursu i napisanie krótkiej wiadomości wyjaśniającej dlaczego warto uprawiać sport.

KONKURS ZESPOŁOWY/KLASOWY „TYMEK I TOLA NA EKOLOGICZNEJ ŚCIEŻCE!” – Zadaniem uczestników konkursu TYMEK I TOLA NA EKOLOGICZNEJ ŚCIEŻCE było stworzenie zdjęcia lub kolażu zdjęć, na którym uczestnicy konkursu zobrazują w jaki sposób Tymek i Tola dbają o ekologię. Tymek i Tola to papierowe postaci typu „origami”.

KONKURS „ROZWIĄŻ KRZYŻÓWKĘ!” – Zadaniem uczestnika konkursu „Rozwiąż krzyżówkę” było poprawne rozwiązanie krzyżówki konkursowej i odgadnięcie hasła. Warsztaty profilaktyczne w dwójce

Uczniowie klas 6, 7 i 8 uczestniczyli w lutym w zajęciach warsztatowych dotyczących uzależnień i przemocy. Warsztaty poprowadziła trener z Małopolskiego Centrum Profilaktyki w Krakowie pani Anna Miernik Borek.

PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ –warsztaty dla klas 7 i 8

W czasie trwania warsztatów uczniowie:

 definiowali termin i mechanizmy powstawania uzależnienia,

 uświadomili sobie negatywne skutki przyjmowania używek,

 poznali fakty i mity związane z przyjmowaniem różnorodnych używek, jednocześnie kształtując postawę asertywną i zdrowy styl życia.

W czasie trwania warsztatów uczniowie:

Alkohol:

 poznali podstawowe pojęcia dotyczące uzależnienia od alkoholu i jego szkodliwości,

 nabrali umiejętności obrony swojego zdania oraz kształtowania postawy asertywności,

 nabrali świadomości znaczenia prowadzenia zdrowego trybu życia, pełnego zainteresowań
i pasji.

Narkotyki:

 poznali definicję narkotyków, niebezpieczeństwem związanym z ich używaniem,

 poznali wyniszczający wpływ narkotyków na ludzki organizm,

  wymienili możliwe sposoby pokonania nałogu, kształtowali postawę wolną od uzależnienia.

Dopalacze:

 zapoznali z terminem dopalaczy, a także efektami ich działania.

 uczniowie opisywali różnorodne przyczyny sięgania po dopalacze, wymieniali alternatywne sposoby spędzana czasu.

 trenowali kreatywność i doskonalili umiejętność pracy w grupie.

E-papierosy

 Uczniowie poznali fakty i mity związane z użytkowaniem e-papierosa oraz poszczególne etapy uzależnienia od substancji nikotynowych.

 Uczestnicy poszerzyli swoją wiedzę z zakresu edukacji zdrowotnej, uzależnień oraz powodów sięgania po nikotynę.

 kształtowali postawę asertywną, uświadamiając sobie niekorzystne następstwa pogrążenia się w nałogu.

Sieć i media

 Uczniowie poznali i poszerzyli wiedzę na temat tzw. „nowych mediów”, charakteryzując nowoczesne środki służące komunikacji.

 Wymieniając różnorodne ich zastosowania w życiu codziennym uświadomili sobie zakres wpływu mediów na ich własne funkcjonowanie oraz zagrożenia, z jakimi mogą spotkać się podczas ich użytkowania. 

Uczniowie klas 8 uczestniczyli w programie online „Moje życie wolne od uzależnień” nagranym przez Nowe Horyzonty z Wrocławia. Program sfinansowała GKRPA w Zagnańsku.

Uczniowie klas ósmych 22 i 23 czerwca uczestniczyli w zdalnym programie Nowych Horyzontów z Wrocławia „Moje życie wolne od uzależnień”.

Uczniowie poznali czynniki ryzyka i czynniki chroniące zdrowie i życie młodych ludzi.

Program profilaktyczny DEBATA

Uczniowie klas siódmych w dniach 9.09.21r. i 10.09.21r. uczestniczyli w programie profilaktycznym DEBATA. To program z zakresu profilaktyki alkoholowej, przeznaczony dla młodzieży, u której w większości nie nastąpiła jeszcze inicjacja alkoholowa.

9.09.21Debata 7 a, c

10.09.21Debata 7 b

Wczesnej Profilaktyki Uzależnień CUKIERKI – realizowany w szkole w okresie czerwiec-grudzień 2021 w klasach O-V

17 kwietnia zorganizowano zdalne szkolenie dla 13 nauczycieli przedszkola i klas I-III przygotowujące do realizacji programu CUKIERKI. Szkolenie poprowadziła psycholog i trener Alicja Giezek i psychoterapeuta Hubert Giezek. Przedstawili skróconą i rozszerzoną wersję programu na podstawie bajki „Cukierki”.

Programem CUKIERKI adresowany jest do nauczycieli i innych pedagogów pragnących

rozwinąć praktyczne umiejętności wychowawcze i bardziej rozumieć sytuacje problemowe

dzieci z zakresu zachowań interpersonalnych.

Program „Cukierki” jest cennym elementem w pracy z dziećmi. Identyfikacja z bohaterami

bajki Cukierki pozwala na przebycie jedynie w wyobraźni wydarzeń, które mogą stać się

istotnym stopniem w ich rozwoju intelektualnym i społecznym. Program „Cukierki” należy

do skutecznych form oddziaływania profilaktycznego zwanego profilaktyką uprzedzającą.

15.06.21 program „Cukierki” kl 0a, b

17.06.21 program „Cukierki kl IIIa, b

Program „Przyjaciele Zippiego

W bieżącym roku szkolnym 2021/22 w naszej placówce (przedszkolu, szkole) jest realizowany program promujący zdrowie i dobre samopoczucie dzieci. Nazywa się „Przyjaciele Zippiego”. Jest adresowany do dzieci w wieku 5-9 lat i ma na celu jak najlepsze przygotowanie dzieci do radzenia sobie z problemami i wyzwaniami, przed jakimi stają na co dzień w szkole i w domu. Dzieci, poprzez czytanie opowiadań, rozmowy, gry i zabawy, będą się uczyły rozpoznawać i wyrażać swoje uczucia, rozwiązywać konflikty w sposób konstruktywny, nawiązywać przyjaźnie i utrzymywać dobre relacje z innymi, a przede wszystkim, jak radzić sobie na co dzień z trudnościami i problemami.

Inne programy

Kontynuowano współpracę z pracownią „Nowe Horyzonty” z Wrocławia, która przygotowała krótkie filmy dla uczniów i rodziców : „Kryzys w izolacji”, „Hejt”, Emocje” . Dla nauczycieli film „Kryzys w izolacji” jako formę samokształenia.

Na filmie „Hejt” poruszone zostały kwestie związane z popularnym teraz „hejtowaniem” wśród młodzieży. Trener skupił się na sposobach przeciwdziałania mowie nienawiści wśród dzieci oraz na tym jak promować pozytywne zachowania wobec innych ludzi. Podpowiadał jak kształtować postawę wolną od przemocy słownej u dzieci i podkreślał rolę umiejętności komunikacyjnych i zaspokajania potrzeb w prawidłowym rozwoju dziecka’

Film „Kryzys w izolacji” pokazał mechanizmy funkcjonowania psychicznego dziecka, sposoby rozwiazywania problemów, podkreślał role zainteresowań, pasji i relacji jako czynniki chroniące dzieci przed zachowaniami destrukcyjnymi.

Film „Emocje” miał na celu uświadomienie uczniom jakie znaczenie ma posiadanie wysokiej inteligencji emocjonalnej dla właściwego funkcjonowania dziecka w społeczeństwie oraz ukazanie roli adekwatnego reagowania na emocje innych ludzi w tworzeniu trwałych relacji emocjonalnych.

Przed powrotem uczniów do szkoły przygotowano ankietę dla uczniów klas 4-8 dotyczącą nauki zdalnej i zaplanowano działania reintegracyjne.

Logo
Skip to content