19.03.2025 r. został zrealizowany w naszej szkole program profilaktyczny „Magiczne Kryształy”, w którym uczestniczyli uczniowie klasy 2a.
Program ten należy do skutecznych form oddziaływania profilaktycznego, zwanego profilaktyką uprzedzającą. Ma on chronić dzieci przed „nowoczesnymi” uzależnieniami: od telewizji, gier komputerowych i Internetu. Głównym celem programu jest uwrażliwienie dzieci na zagrożenia, jakie może nieść za sobą brak krytycyzmu wobec mediów.
Uczniowie zostali zapoznani z bajką Agnieszki Grzelak pt. „Magiczne Kryształy”. Poznali alternatywne sposoby spędzania czasu wolnego, zostali zmotywowani do rozwoju swoich talentów i zainteresowań oraz poznali znaczenie mediów i zagrożenia płynące z nadmiernego korzystania z nich.
Identyfikacja z fikcyjnymi bohaterami podczas warsztatów powaliła uczniom zrozumieć problem wpływu mediów na więzi międzyludzkie, które odgrywają ogromną rolę w życiu każdego człowieka. Podczas warsztatów zwrócono uwagę na rolę komunikacji w rodzinie, wspólne aktywności oraz znaczenie czasu spędzanego razem dla zdrowia psychicznego i emocjonalnego każdego członka rodziny. Oprócz kwestii świadomego korzystania z mediów, wskazywania potrzeby umiaru i odpowiedzialnego podejścia do ich użytkowania, promowano zdrowe relacje rodzinne oraz umiejętność skutecznego zarządzania czasem w erze cyfrowej. Podczas warsztatów uczestnicy mieli okazję wymienić się doświadczeniami i pomysłami na aktywności, które mogą sprzyjać budowaniu więzi rodzinnych. Warsztatom towarzyszyły liczne zabawy i ćwiczenia, które pomogły uczestnikom lepiej zrozumieć omawiane zagadnienia, sprzyjały lepszemu zapamiętywaniu prezentowanych treści, uczyły współpracy i integrowały zespół klasowy. Warsztaty poprowadziła pani Dorota Mączka.
19.03.2025r. klasa 4b uczestniczyła w warsztatach „Przemoc rówieśnicza”.
Przemoc rówieśnicza ma miejsce wtedy, gdy młoda osoba w wyniku działań swoich rówieśników doświadcza przykrości lub krzywdy. Sprawcy przemocy rówieśniczej mogą stosować bezpośrednią przemoc fizyczną: kopiąc, bijąc, popychając, szarpiąc, plując, zabierając lub niszcząc rzeczy ofiary itp., lub psychiczną: przezywając, nie odzywając się, wyśmiewając, plotkując, szantażując, obrażając, oszukując itp. Rozwój nowych technologii, przy wszystkich korzyściach, jakie ze sobą niesie, stworzył niestety również kolejne możliwości stosowania przemocy. Cyberprzemoc jest to przemoc z użyciem nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych – najczęściej Internetu i telefonu komórkowego. Może przybierać różne formy, najczęstsze z nich to: nękanie, grożenie, szantażowanie, podszywanie się pod kogoś w sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących zdjęć, filmów.
Uczniowie uczyli się jak reagować w takich sytuacjach, kogo informować i gdzie szukać pomocy.
12 i 21 marca uczniowie klas 4, 5, 8 spotkali się z funkcjonariuszką Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Kielcach, panią Joanną Wożniak-Krześ.
Celem spotkań było przeprowadzenie rozmów z dziećmi i młodzieżą na temat rodzajów przemocy i agresji występujących w środowisku szkolnym oraz Internecie i jej konsekwencji prawnych. Uczniowie dowiedzieli się, czym są przemoc, agresja, hejt oraz jak mają postępować gdy są ich świadkami. Policjantka informowała także, iż nieprzestrzeganie prawa może doprowadzić do poważnych konsekwencji, np. nadzoru kuratora bądź skierowania sprawy do Sądu Rodzinnego. Funkcjonariuszka wspomniała również o odpowiedzialności prawnej nieletnich, agresji i przemocy wobec rówieśników i pracowników szkoły oraz zasadach zachowania się obowiązujących w szkole i poza nią.
21 marca uczniowie witali wiosnę i uczestniczyli w akcji „Wyjątkowa skarpetka” zorganizowanej przez Ośrodek Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczy w Juszczynie. Dzieci przygotowały 23 metry kolorowych skarpetek jako promocję obchodów Światowego Dnia Zespołu Downa. W ten sposób starali się zwrócić uwagę całej społeczności szkolnej na potrzeby osób z różnymi niepełnosprawnościami.






