27 maja 2025

Rewizyta w szkołach partnerskich we Włoszech

Rewizyta w szkołach partnerskich we Włoszech – cenne doświadczenia w ramach Erasmus+

W dniach 13–16 maja 2025 roku dwie nauczycielki ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Zagnańsku miały okazję uczestniczyć w rewizycie w szkołach partnerskich we Włoszech, wchodzących
w skład konsorcjum The Alps. Wyjazd został zrealizowany w ramach programu Erasmus+,
a jego głównym celem była wymiana doświadczeń, obserwacja zajęć dydaktycznych oraz nawiązanie głębszej współpracy między szkołami. Wizyta odbyła się w północnych Włoszech, w regionie Piemont, a koordynatorem i gospodarzem była placówka I.C. Andorno Micca, będąca liderem konsorcjum. Każdy z czterech dni pobytu miał bogaty program, który pozwolił zagłębić się w różnorodne metody nauczania, jak również poznać lokalną kulturę i środowisko edukacyjne. Pierwszy dzień rozpoczął się od oficjalnego powitania w szkole, gdzie nauczycielki miały okazję obserwować lekcję matematyki oraz języka angielskiego prowadzoną zgodnie z innowacyjnym modelem „Bez tornistra”. Popołudnie uczestniczki spędziły na wycieczce do Sanktuarium Oropa – miejsca wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Drugiego dnia rewizyty nauczycielki odwiedziły szkoły
w miejscowości Pray. Powitanie uświetnił występ muzyczny uczniów. Następnie nauczycielki uczestniczyły w obserwacji pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz lekcji języka angielskiego prowadzonej metodą stacyjną. W kolejnej szkole, w Portuli mogły zobaczyć lekcję przyrody w ogrodzie warzywnym prowadzoną według metody Montessori,
a także spotkały się z ekspertem ds. aktywności fizycznej, który prowadził zajęcia z uczniami. Trzeci dzień rozpoczął się w szkole podstawowej w Andorno Micca. Uczestniczki wzięły udział w projekcie „Scuole in Cammino”, który obejmował spacer edukacyjny z uczniami do wioski robotniczej Miagliano, umożliwiając naukę poprzez kontakt z historią i lokalną tradycją. Następnie odwiedziły szkołę podstawową w Tollegno, gdzie obserwowały lekcje i zajęcia biblioteczne w ramach projektu „Biblioteca”. Dzień zakończył się prezentacją projektów eTwinning, które mogą stanowić punkt wyjścia do przyszłej współpracy międzynarodowej. Ostatni dzień rewizyty odbył się w szkole podstawowej Trivero-Ronco. Uczestniczki miały okazję zapoznać się z metodą „Biella Cresce” stosowaną na lekcjach matematyki, a także uczestniczyć w zajęciach języka angielskiego. Obserwacje pozwoliły zaobserwować, jak ważną rolę odgrywa indywidualizacja nauczania i dostosowanie metod do potrzeb uczniów.

Wizyta we włoskich szkołach była niezwykle inspirującym doświadczeniem dla nauczycielek z Zagnańska. Obserwacja nowoczesnych metod dydaktycznych, takich jak nauczanie stacyjne, metodą Montessori, praca bez tradycyjnych podręczników, czy edukacja w środowisku naturalnym, stały się cenną inspiracją do wdrażania innowacji w polskim systemie edukacyjnym. Zaobserwowane metody skupiają się na praktycznym podejściu do nauki, pracy zespołowej i nauczaniu poprzez doświadczenie. Rewizyta nie tylko umocniła partnerskie relacje między szkołami, ale również otworzyła drzwi do przyszłych wspólnych projektów
w ramach Erasmus+ oraz eTwinning.

ZESPÓŁ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 I PRZEDSZKOLA W ZAGNAŃSKU jest BENEFICJENTEM PROGRAMU ERASMUS PLUS dla akredytowanych szkół od 2022 roku w sektorze Edukacja szkolna

Numer akredytacji: 2022-1-PL01-KA120-SCH-000108378

Numer projektu : 2024-1-PL01-KA121-SCH-000215240

Czas trwania projektu : 15 miesięcy : 1.06.2024-31.08.2025

Kwota dofinasnowana 39000 Euro

Logo
crossmenuchevron-down Skip to content