15.10.2025r. rodzice naszych uczniów uczestniczyli w warsztatach w ramach Programu Wzmacniania Rodziny. Celem nadrzędnym programu było rozwijanie umiejętności wychowawczych i sprawowania kontroli przez rodziców oraz wzmacnianie więzi w rodzinie.
Program pomógł rodzicom pozyskać umiejętności praktyczne, które wzmacniają i wspierają zarówno postawę prorodzinną jak i prozdrowotną. Warsztat pozwolił na dogłębne zrozumienie zasad oraz norm współżycia w rodzinie przy zachowaniu poszanowania godności i potrzeb każdego członka rodziny.
Uczniowie klas 1-3 uczestniczyli w lekcjach online Sieciaki.pl: nadużywanie ekranów. W czasie lekcji dzieci zastanawiały się , ile czasu dziennie spędzają przed ekranem oraz jakie uczucia towarzyszą im po długim korzystaniu z urządzeń cyfrowych. Dzięki aktywnym ćwiczeniom i rozmowie o codziennych nawykach uczniowie uczyli się rozpoznawać objawy nadużywania internetu. Poznali też proste sposoby na budowanie zdrowej równowagi między czasem online i offline – na przykład planowanie dnia czy aktywności bez ekranów. Lekcja rozwijała uważność i sprzyjała budowaniu dobrych nawyków.
Uczniowie klas szóstych wzięli udział w lekcji online Jak reagować na przemoc? Rozpoznaj, zareaguj, zatrzymaj.
Podczas lekcji uczniowie dowiedzieli się, czym jest przemoc rówieśnicza i jakie może przybierać formy (fizyczna, słowna, psychiczna, cyberprzemoc). Poznali role osób biorących udział w sytuacji przemocy – doświadczającej, sprawiającej oraz świadków. Uczniowie uczyli się reagowania w trudnych sytuacjach, jak stawiać zdrowe granice i gdzie szukać pomocy. Lekcja miała na celu rozwijanie empatii, budowanie bezpiecznej atmosfery w klasie oraz wzmacnianie umiejętności radzenia sobie z przemocą.
Przedszkolaki uczestniczyły w programie „GADKI z Gadkiem”. Program uczy dzieci pięciu podstawowych zasad bezpieczeństwa: asertywności, rozpoznawania złego dotyku i manipulacji, szukania pomocy, ochrony prywatności oraz dbania o własne bezpieczeństwo w codziennych sytuacjach.
- G – Gdy mówisz „nie”, to znaczy „nie”
Dziecko ma prawo wyrażać swoje granice i oczekiwać ich szacunku, nawet w relacjach z bliskimi osobami.
- A – Alarmuj, gdy potrzebujesz pomocy
Dziecko powinno wiedzieć, że w sytuacjach zagrożenia lub niepokoju zawsze może zwrócić się do zaufanego dorosłego po pomoc.
- D – Dobrze zrobisz, mówiąc o tajemnicach, które Cię niepokoją
Dziecko powinno rozumieć, że nie ma takich sekretów, o których nie można mówić, jeśli sprawiają one niepokój.
- K – Koniecznie pamiętaj, że Twoje ciało należy do Ciebie
Dziecko powinno być świadome, że ma pełne prawo do decydowania o swoim ciele i jego granicach.
- I – Intymne części ciała są szczególnie chronione
Dziecko powinno wiedzieć, które części ciała są intymne i że są one szczególnie chronione przed dotykiem innych osób.
W programie „GADKI” duży nacisk kładzie się na budowanie więzi z dzieckiem, która jest najważniejszym czynnikiem ochronnym. Dziecko, które czuje, że jego emocje i potrzeby są akceptowane, potrafi otwarcie mówić o trudnych sytuacjach i ufa dorosłemu, że zareaguje odpowiednio. Równie istotna jest uważność rodzicielska, która objawia się m.in. w świadomości, kto spędza czas z dzieckiem, gdzie ono przebywa, czym się interesuje i jak spędza wolny czas.
Uczniowie wszystkich klas biorą udział w konkursie plastycznym „Dzieciństwo bez Przemocy-dzieciństwo pełne uśmiechu” , który ma na celu uświadomienie dzieciom i młodzieży, że przemoc nigdy nie jest sposobem na rozwiązywanie problemów. Twórczość plastyczna pozwoli dzieciom w bezpieczny i kreatywny sposób wyrazić swoje emocje, marzenia i wizję świata opartego na szacunku, życzliwości i bezpieczeństwie.
Pedagog-J.Dziedzic








