20 marca 2025

¡Hola España!

Sprawozdanie z job shadowing w Colegio de Educacion Infantil y Primaria Miraflores de Monachil/Hiszpania w dniach 20-24 stycznia 2025 odbytego w ramach programu Erasmus+


            W  okresie od 20 do 24 stycznia 2025r. dwie nauczycielki ZSPnr2iP w Zagnańsku po raz pierwszy skorzystały z możliwości podniesienia swoich kompetencji zawodowych poprzez udział w działaniu zwanym job shadowing. Wyjazd odbył się w ramach programu Erasmus+ „Akredytowane projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry w sektorze edukacji szkolnej.”
            Działanie typu job shadowing to krótki pobyt w organizacji partnerskiej w innym kraju.  Szkolenie polega na obserwacji lekcji prowadzonych przez nauczycieli, na towarzyszeniu pracownikom szkoły w ich codziennej pracy, a także w celu wymiany dobrych praktyk  lub stworzenia trwałych partnerstw. Udział nauczycieli szkoły wysyłającej w programie job shadowing w ramach Erasmus+ może przynieść korzyści zarówno szkole, jak i  nauczycielom, a przede wszystkim uczniom.

            W szkoleniu uczestniczyły Beata Wojtiuk-Ślęk - wicedyrektor szkoły, nauczycielka języka polskiego i języka angielskiego oraz Aleksandra Zagórska - nauczycielka języka angielskiego
i geografii. Placówką goszczącą była szkoła podstawowa Colegio Miraflores de Monachil
w Hiszpanii. Wybraliśmy tę szkołę ze  względu na zgodność profilu placówkik i doświadczenia jej kadry z potrzebami doskonalenia zawartymi w naszym Planie Rozwoju Szkoły w Zagnańsku. Znaczącym czynnikiem, który uwzględniliśmy przy wyborze szkoły w Monachil na placówkę goszczącą, jest jej położenie na terenie o charakterze wiejskim, które, podobnie jak w przypadku szkoły w Zagnańsku, stwarza korzystne warunki promowania edukacji outdoor, czyli wykorzystanie walorów przyrodniczych najbliższej okolicy w edukacji.

            Monachil to niewielkie miasto położone w południowej Hiszpanii, w Andaluzji, zaledwie kilka kilometrów na południowy wschód od Granady. Leży u podnóża pasma górskiego Sierra Nevada, co czyni je atrakcyjnym miejscem zarówno dla miłośników górskich wędrówek, jak
i sportów zimowych. Jednym z największych walorów przyrodniczych Monachil jest spektakularny wąwóz Los Cahorros, znany z wiszących mostów, skalnych ścian idealnych do wspinaczki oraz malowniczych tras trekkingowych wzdłuż rzeki Monachil. Okolica oferuje także zapierające dech w piersiach widoki na góry Sierra Nevada. Bliskość Granady sprawia, że Monachil jest doskonałą bazą wypadową do zwiedzania takich atrakcji jak Alhambra czy malownicza dawna dzielnica arabska Albaicín. Jednocześnie sama miejscowość zachowała autentyczny, andaluzyjski charakter, oferując mieszkańcom i odwiedzającym spokojną atmosferę wiejskiego życia.

            Colegio Miraflores de Monachil jest niewielką placówką państwową, obejmującą przedszkole i sześcioletnią szkołę podstawową. Zajęcia trwają od 9:00 do 14:00, z przerwą od 12:00 do 12:30. Społeczność szkolna obejmuje na chwilę obecną 16 nauczycieli i 96 uczniów. Szkoła liczy sobie 102 lata i jest najstarszą szkołą, która  działa w regionie, zachowując i pielęgnując jego kulturowe tradycje. Mimo że Colegio Miraflores to bardzo niewielka placówka działająca w małej miejscowości i dość skromnym budynku, na pewno godna jest miana szkoły niezwykle nowoczesnej. Misją szkoły jest wychowywanie uczniów na świadomych i aktywnych obywateli, wspierając ich intelektualny potencjał i kreatywność, przy wykorzystaniu innowacyjnych metod aktywizujących i edukacji outdoor (poza budynkiem szkoły). Warto również podkreślić powszechne wykorzystanie narzędzi TIC, pomocy dydaktycznych Montessori oraz pracy metodą projektów, które uczniowie opracowują wspólnie z nauczycielami.

            Szkoła dba także o rozwój fizyczny uczniów, nie tylko poprzez prowadzenie tradycyjnych zajęć wychowania fizycznego, ale także organizując w ramach godzin lekcyjnych regularne zajęcia w szkółce narciarskiej oraz piesze i rowerowe wycieczki dydaktyczne i krajoznawcze. Innym priorytetem realizowanym przez nauczycieli placówki jest edukacja włączająca. Obejmuje ona zarówno dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, jak i dzieci emigrantów, wśród których znajduje się także trójka dzieci z Polski.

            Naszą uwagę zwróciło również bardzo dobre wyposażenie placówki w nowoczesne multimedia, umożliwiające korzystanie z nowoczesnych technologii wspierających uczniów
i nauczycieli w procesie dydaktycznym. Podobnie jak we wszystkich publicznych placówkach na terenie Hiszpanii, wnoszenie telefonów komórkowych i korzystanie z nich na terenie szkoły jest całkowicie zabronione. Uczniowie używają na lekcjach wielu narzędzi i aplikacji multimedialnych dzięki wyposażeniu każdej pracowni w specjalnie przygotowane laptopy z oprogramowaniem i dostępem do sieci dostosowanym jedynie do realizacji potrzeb edukacyjnych.

            Projekty realizowane w szkole odzwierciedlają zaangażowanie nauczycieli w edukację przyrodniczą i ekologiczną i starania w budowaniu przyjaznej dla środowiska i zrównoważonej przyszłości mieszkańców regionu. Przykładami projektów ekologicznych realizowanych
w bieżącym roku szkolnym są: Od nasion do drzewa: pełny cykl życia - uczniowie zbierali nasiona rodzimych drzew i krzewów,  które następnie wysiali i pielęgnowali na szkolnym patio. Młode sadzonki zostały potem zasadzone w Lesie Życia. Proces ten umożliwił uczniom uczestnictwo we kolejnych etapach życia drzew. Kolejna inicjatywą ekologiczną był projekt Kompost polegający na założeniu kompostownika i obserwacji procesu powstawania gleby, a także zjawiskom, które towarzyszą jej tworzeniu (np. roli drobnoustrojów i dżdżownic). Warto zwrócić uwagę, że tematyczne projekty realizowane są przy zaangażowaniu wszystkich klas – począwszy od grup przedszkolnych.

            Podczas 5 dniowego pobytu w szkole Colegio Miraflores pozostawałyśmy pod opieką dyrektora szkoły Angela Martineza Garcii, który koordynował nasz pobyt i służył nam radą
i pomocą w rozmaitych kwestiach, zarówno organizacyjnych, jak i merytorycznych. Od początku naszej wizyty w hiszpańskiej placówce spotykałyśmy się z niezwykle serdecznym przyjęciem, zarówno ze strony dyrekcji, jak i całej kadry nauczycielskiej. Pierwszego dnia, który głównie przeznaczony był na poznanie środowiska szkolnego,  zwiedzanie klasopracowni, sekretariatu, biblioteki i najbliższego otoczenia szkoły, miałyśmy okazję przyjrzeć się materiałom dydaktycznym wykorzystywanym przez nauczycieli. Spotkałyśmy się z dyrekcją, poznając organizację pracy i system zarządzania placówką. Rozmawiając
z kadrą, dowiedziałyśmy się też o problemach, z jakimi borykają się hiszpańskie szkoły i nauczyciele.
W kolejnych dniach obserwowałyśmy nauczycieli i uczniów w trakcie zajęć edukacyjnych. Były to między innymi zajęcia w znajdującym się kilkaset metrów od szkoły budynku przedszkola prowadzone dla trzech grup wiekowych. W szkole zaproszono nas do obserwacji m.in. lekcji języka hiszpańskiego, angielskiego, matematyki, WF-u i zajęć artystycznych. Szczególne zachwyciło nas zaangażowanie uczniów na lekcji muzyki prowadzonej dla czwartoklasistów z wykorzystaniem muzogramy, czyli metody zawierającej elementy ćwiczeń logorytmicznych, grafomotorycznych, terapii ręki oraz aktywnego słuchanie muzyki. Bardzo ciekawa była też lekcja w terenie, która stanowiła jeden z elementów projektu łączącego elementy edukacji przyrodniczej, geograficznej i społecznej. Uczniowie spotkali się z rolnikiem - członkiem lokalnej społeczności, który wyjaśniał mechanizm działania systemu jazów i śluz oraz zasady pozyskiwania i retencji wody rzeki Monachil do nawadniania okolicznych pól uprawnych.

Wydaje się, że nie tylko my skorzystałyśmy z nowych doświadczeń, ale i nasza instytucja goszcząca. Uczniowie i nauczyciele Colegio Miraflores de Monachil mieli okazję sprawdzenia swoich umiejętności praktycznego użycia języka angielskiego w kontaktach z nami, tłumaczenia, formułowania pytań,  poznania kultury naszego kraju i jego systemu edukacji.

            Kolejnym etapem  polsko-hiszpańskiej współpracy naszych szkół będzie rewizyta kadry pedagogicznej Colegio Miraflores w zagnańskiej „Dwójce”, którą zaplanowaliśmy wspólnie na 7 kwietnia tego roku.

Co zyskaliśmy na job shadowing zawodowo i osobiście?

            Wizyta w Hiszpanii z pewnością zwiększyła naszą motywację do udziału w kolejnych mobilnościach i współpracy na forum międzynarodowym, propagowania programu Erasmus+ oraz podejmowania działalności projektowej, umocniła nas również w przekonaniu, że warto kontynuować naukę kolejnego języka obcego:). Miałyśmy okazję obserwować nauczycieli w miejscu ich pracy na podobnych do naszych stanowiskach i rozszerzyć sferę kontaktów osobistych. Wszelkie doświadczenia zdobyte podczas szkolenia pobudziły w nas refleksję na temat naszej pracy, nad tym, co możemy w niej udoskonalić i jakie podjąć działania, aby mieć lepsze wyniki w nauczaniu.

            Podsumowując, udział nauczycieli w job shadowing w ramach Erasmus+ to inwestycja
w rozwój szkoły, która przyczynia się do podniesienia jakości nauczania, zwiększenia motywacji wśród nauczycieli oraz budowania europejskiej tożsamości naszej placówki.

 
                                                                                   Beata Wojtiuk-Ślęk i Aleksandra Zagórska

ZESPÓŁ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 I PRZEDSZKOLA W ZAGNAŃSKU jest BENEFICJENTEM PROGRAMU ERASMUS PLUS dla akredytowanych szkół od 2022 roku w sektorze Edukacja szkolna

Numer akredytacji: 2022-1-PL01-KA120-SCH-000108378

Numer projektu : 2024-1-PL01-KA121-SCH-000215240

Czas trwania projektu : 15 miesięcy :  1.06.2024-31.08.2025

Kwota dofinasnowana 39000 Euro




Logo
crossmenuchevron-down Skip to content