4 maja 2025

Wizyta gości z Hiszpanii w zagnańskiej "Dwójce" w ramach programu Erasmus + Job shadowing

W dniach 07 – 11 kwietnia gościliśmy w naszej szkole dwóch nauczycieli ze szkoły Colegio Miraflores de Monachil w Hiszpanii -  dyrektora szkoły Angela Martineza Garcia oraz Evę Moralez. Wizyta odbywała się w ramach programu Erasmus+ Job shadowing.  W trakcie pięciodniowego programu wizyty nauczyciele z Hiszpanii zwiedzali atrakcje turystyczne naszej gminy i regionu świętokrzyskiego, obserwowali lekcje prowadzone przez naszych nauczycieli i aktywnie uczestniczyli w konferencji upowszechniającej program Erasmus+.

            W poniedziałek 7 kwietnia, po przywitaniu przez dyrekcję i nauczycieli  nasi goście zapoznali się z zasadami funkcjonowania naszej placówki i zwiedzali budynek szkoły. Następnie wzięli udział w lekcji klasy 3a, w trakcie której uczniowie przedstawili gościom najważniejsze zwyczaje wielkanocne w Polsce. Opowiedzieli o przygotowaniach do świąt, o znaczeniu Wielkiego Tygodnia oraz o tradycjach takich jak malowanie pisanek, śmigus-dyngus czy wspólne śniadanie wielkanocne. Szczególną uwagę poświęcono święconce – tradycyjnemu koszyczkowi, który wierni przynoszą do kościoła w Wielką Sobotę, aby poświęcić pokarmy. Uczniowie wyjaśnili znaczenie poszczególnych elementów święconki: chleba (symbol życia), jajek (znak odradzającego się życia), soli (ochrona przed zepsuciem), wędlin (symbol dostatku) oraz chrzanu (symbol siły).
Oprócz tej wyjątkowej lekcji kulturowej, w czasie swojej tygodniowej wizyty nasi goście obserwowali dwujęzyczną lekcję geografii w klasie 7a, lekcję biologii prowadzoną z klasą 8b, lekcje matematyki i języka niemieckiego w klasach 7 i 8. Mieli także niepowtarzalną  okazję wsłuchać się w brzmienie polskiej poezji na języka polskiego w klasie 4a.

W czasie wizyty odbyło się też spotkanie z przedstawicielami Koła Gospodyń Wiejskich Bartkowe Baby, gdzie uczniowie klas 1-3 oraz goście z Hiszpanii zdobywali podstawową wiedzę na temat środowiska w oparciu o tradycje regionalne. Dużym zainteresowaniem cieszyły się przygotowany przez Panie quiz dotyczący zawartości koszyczka wielkanocnego i powiązanej z tym tematem symboliki Świąt Wielkanocnych. Radość i ogólny zachwyt sprawiły przygotowane własnoręcznie ozdoby świąteczne, w tym podarowane naszym gościom symboliczne palemki
w barwach Hiszpanii i Polski. Przybyli do naszej szkoły nauczyciele uczestniczyli również w lekcjach w klasach 1-3. W klasie 2b obserwowali lekcję przyrody, podczas której uczniowie zaprezentowali zdobytą wiedzę na temat ekologii i podejmowanych na co dzień działań na rzecz ochrony środowiska. Punktem wyjścia był omawiany wiersz Małgorzaty Strzałkowskiej „Chiński czosnek”, a zajęcia zakończyły się wspólnym założeniem hodowli fasoli oraz posianiem nowalijek.

W kolejnych dniach, oprócz obserwacji zajęć lekcyjnych w szkole, pan Angel i pani Eva wzięli udział w dwóch warsztatach edukacyjnych, w których nasi uczniowie uczestniczyli poza budynkiem szkoły.

Lekcje realizowane w formie warsztatów i wycieczek edukacyjnych pozwalają uczniom na bezpośredni kontakt z otaczającym ich światem i umożliwiają naukę poprzez działanie. Udział
w warsztatach edukacyjnych w Centrum Edukacji przy Technikum Leśnym w Zagnańsku, prowadzonych przez starszych kolegów – uczniów technikum, pozwolił dzieciom lepiej zrozumieć znaczenie ochrony środowiska oraz poznać lokalny ekosystem leśny. Wizyta w sokolarni oraz prezentacja narzędzi i zadań leśników uzupełniły te treści o praktyczne aspekty pracy w lesie. Z kolei wycieczka do parku etnograficznego w Tokarni wprowadziła uczniów i naszych zagranicznych gości w świat dawnej wsi kieleckiej. Uczestnictwo w warsztatach „Od ziarenka do bochenka” oraz „Domeczki z deseczki” rozwijało umiejętności manualne, uczyło współpracy i przybliżało lokalne dziedzictwo kulturowe. Na wycieczce do Tokarni towarzyszyła nam również nasza wolontariuszka Daria z Ukrainy, był to więc dzień który miał charakter wyjątkowo międzynarodowy.

Obserwujący te działania nauczyciele z Hiszpanii, uczestniczący w programie job shadowing
w ramach Erasmus+, uznali je za niezwykle cenne i inspirujące. Było to dla nich unikalne doświadczenie pokazujące, jak w nasze placówce integruje się wiedzę szkolną z praktyką, historią
i współpracą ze środowiskiem lokalnym. Szczególne wrażenie zrobiła na nich zaangażowana postawa uczniów, wysoki poziom organizacji zajęć oraz współpraca między różnymi instytucjami edukacyjnymi.

We wtorek 8 kwietnia w naszej szkole odbywała się konferencja promująca program Erasmus+, w której oprócz grona naszych nauczycieli wzięli udział dyrektorzy zaprzyjaźnionych szkół, w tym Elżbieta Rasała, dyrektor SP nr 15 w Kielcach, Agnieszka Mulik oraz wicedyrektor Dominika Wilk z Publicznego Samorządowego Przedszkola w Strawczynie. W trakcie konferencji dyrektor hiszpańskiej szkoły w Monachil -Angel Martinez Garcia podzielił się z uczestnikami swoimi refleksjami na temat udziału jego szkoły w programie Erasmus+:

Dzień dobry wszystkim, To dla mnie ogromna przyjemność być tutaj i móc podzielić się doświadczeniem naszej szkoły w ramach projektu Erasmus+. Dziś chciałabym podkreślić, jak bardzo ten program zmienił nie tylko nasze spojrzenie na nauczanie, ale również zaangażowanie nauczycieli i możliwości, jakie otworzył przed naszymi uczniami Erasmus+ jest możliwość kształcenia nauczycieli w innych krajach. Nasza szkoła zrealizowała już mobilności szkoleniowe w tak różnych miejscach jak: Islandia, Finlandia, Węgry, Chorwacja, Włochy, Irlandia i Martynika.     Każde z tych doświadczeń pozwoliło nam poznać nowe metody nauczania, wzmocnić kompetencje cyfrowe, udoskonalić podejście do zrównoważonego rozwoju i integracji, a przede wszystkim – uczyć się od zupełnie innych systemów edukacyjnych. Poza szkoleniami, uczestniczyliśmy także w działaniach typu job shadowing w szkołach w Serbii i Polsce. Dzięki tym pobytom mogliśmy z bliska zobaczyć, jak pracują nauczyciele w innych krajach, jak zorganizowany jest dzień szkolny, z jakich zasobów korzystają i w jaki sposób mierzą się z wyzwaniami współczesnej edukacji. Również nasi uczniowie zaczęli korzystać
z programu Erasmus+. Do tej pory zrealizowaliśmy wyjazdy edukacyjne do Włoch, Portugalii i Polski, umożliwiając naszym uczniom po raz pierwszy wyjechać za granicę i przeżyć międzynarodową przygodę edukacyjną.Te mobilności były szczególnie ważne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi lub zagrożonych wykluczeniem społecznym. Pokazali ogromną zdolność adaptacji, zyskali większą samodzielność, a przede wszystkim wrócili z podniesioną samooceną i nowym spojrzeniem na świat.

Jednym z filarów naszego projektu Erasmus+ jest integracja. Głęboko wierzymy, że umiędzynarodowienie powinno być dostępne dla wszystkich uczniów – zwłaszcza tych, którzy
z różnych powodów mają mniejsze szanse. Dla nich ten program to prawdziwe narzędzie przemiany – osobistej i edukacyjnej. Erasmus+ to nie tylko europejski program. To sieć ludzi, wspólnego uczenia się i doświadczeń, które nas kształtują. Dzięki akredytacji 21/27 nasza szkoła stała się bardziej europejska, bardziej innowacyjna, bardziej otwarta i przede wszystkim – bardziej inkluzywna.

Na zakończenie chciałabym serdecznie podziękować wszystkim, którzy otworzyli przed nami drzwi swojej szkoły i przyjęli nas z ogromną gościnnością. W szczególności dziękujemy pani dyrektor szkoły oraz pani wicedyrektor, a także wszystkim nauczycielom i nauczycielkom, którzy pokazali nam, jak wygląda codzienna praca w Waszej szkole, towarzyszyli nam, dzielili się swoją wiedzą i sprawili, że to doświadczenie stało się niezapomniane.”

Poniżej przedstawiamy tekst artykułu, jaki nauczyciele z Hiszpanii zamieścili na stronie swojej placówki po wizycie w Zagnańsku:

RASMUS + KADRA NAUCZYCIELSKA – POLSKA
Wyjątkowe doświadczenie Erasmus w Zagnańsku: Wzmacnianie międzynarodowych więzi edukacyjnych

Dwóch nauczycieli z CEIP Miraflores de Monachil przeżyło niezapomniane doświadczenie programu Erasmus w Zagnańsku, w Polsce, gdzie pracowali z uczniami i nauczycielami miejscowej szkoły, uczestnicząc w działaniach edukacyjnych i kulturalnych, które wzbogaciły zarówno ich rozwój zawodowy, jak i osobisty.

Podczas wizyty zrealizowano zajęcia zarówno w klasach, jak i poza nimi, ze szczególnym uwzględnieniem nauki o różnych typach pracy edukacyjnej w szkole. Pozwoliło to na refleksję nad różnorodnymi metodologiami i podejściami pedagogicznymi stosowanymi w polskiej placówce.

Jednym z działań była wizyta w skansenie z XIX wieku, gdzie uczniowie uczestniczyli w warsztatach rękodzieła, które bezpośrednio połączyły ich z historią i kulturą Polski. Odwiedzono także centrum kształcenia zawodowego, w którym uczniowie uczą się dbania o środowisko naturalne – od uprawy roślin po dobrostan zwierząt.

Chcielibyśmy szczególnie podkreślić wysoką jakość relacji międzyludzkich wśród nauczycieli oraz całej społeczności szkolnej, którzy przyjęli nas z ogromną życzliwością i serdecznością. Uprzejmość i zaangażowanie zespołu nauczycieli, jak również aktywny udział rodzin, były kluczowymi elementami, które uczyniły to doświadczenie naprawdę wyjątkowym.

Ponadto przeprowadzono rozmowy z przedstawicielami społeczności szkolnej, mające na celu eksplorację możliwości przyszłych wymian i spotkań wirtualnych pomiędzy uczniami obu szkół, co otwiera nowe perspektywy współpracy międzynarodowej.

Wspaniałe przyjęcie przez dyrekcję, dwie nauczycielki, które wcześniej gościły w naszym ośrodku, oraz koordynatorkę programu Erasmus, było kolejnym aspektem, który uczynił tę wizytę niezapomnianą.

„Doświadczenie Erasmus stało się motorem rozwoju dla CEIP Miraflores de Monachil, wzbogacając naszych nauczycieli i poszerzając horyzonty dla naszych uczniów. Ta możliwość wzmacnia nasze powiązania z innymi rzeczywistościami edukacyjnymi, wspierając naukę, współpracę i wymianę kulturową, które przynoszą korzyści nie tylko uczniom, ale całej naszej społeczności szkolnej.”


Tekst oryginalny na stronie szkoły CEIP Miraflores de Monachil:
https://blogsaverroes.juntadeandalucia.es/ceipmirafloresmonachil/2025/04/11/erasmus-profesorado-polonia/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAYnJpZBEwcmVONE1PajJqY2xnMEtmMwEeSMSiyzSpzDojMwP2RXjwQfLLWIOj2o-hgdy_NuDlBaadBcsrc-eEj5zfwgE_aem_gRUyEwBcPrEfcyGbJpcR_Q

Logo
crossmenuchevron-down Skip to content