W dniach 13 – 18 marca w Szkole Podstawowej Nr2 i Przedszkola w Zagnańsku odbyła się XXXI edycja projektu Tydzień Kultury Języka Polskiego. Motywem przewodnim w tym roku było hasło „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”. Tegoroczny projekt skupia uwagę na szeroko pojętej sztuce czytania, a umiejętność tę kształtować można również na podstawie tekstów i dokonań wybitnych postaci uznanych przez Sejm i Senat RP za Patronów 2023 roku. Wśród nich znajdują się między innymi Mikołaj Kopernik, Jan Matejko, Wisława Szymborska.
Tydzień Kultury Języka obfitował w różnorodne wydarzenia. Bez echa nie pozostały również dokonania znanych Polaków. Różnorodność proponowanych form w programie obchodów stworzyła różne okazje „spotkań z językiem” w zależności od potrzeb, umożliwiła lekcje poprawności językowej i ortograficznej. Pozwoliła również bawić się językiem, uwrażliwiać młodych ludzi na wagę i potęgę słowa. Zaproponowane wydarzenia wzmacniały wiarę we własne możliwości, integrowały i uczyły współpracy w grupie.
Stawianymi celami było:
- uświadomienie roli języka ojczystego w życiu człowieka i narodu,
- przygotowanie ucznia do świadomego uczestnictwa w kulturze,
- stworzenie możliwości aktywnego uczestnictwa w propozycjach różnorodnych form obchodów TKJP,
- propagowanie kultury języka w różnych sytuacjach życiowych,
- kształtowanie estetyki i formy wypowiedzi w sytuacjach codziennych i publicznych.
W ramach obchodów odbyły się między innymi następujące wydarzenia:
1. Zawód – bibliotekarz – zapoznanie dzieci z księgozbiorem biblioteki szkolnej i przybliżenie im pracy bibliotekarza.
2. Spotkanie Dyskusyjnego Klubu Książki uczniów klasy IIIb i dzielenie się spostrzeżeniami po przeczytaniu książki „Baba Blaga” Joanny Wachowiak.
3. Spotkanie DKK – młodych, uczniów klasy IV, omówienie książki Marty Guzowskiej pt.: „Detektywi tajemniczej 5”.
4. Zapoznanie z sylwetkami i dokonaniami wybitnych Polaków: Mikołaja Kopernika, Marii Skłodowskiej - Curie. Wyszukiwanie ciekawych informacji o ich życiu.
5. „Być jak Skłodowska” – pokazy doświadczeń prowadzone przez Panią Martę Karbowniczek-Szwed. Próba wyjaśnienia różnicy między wynalazkiem a odkryciem.
6. „ Mikołaj Kopernik - Wstrzymał Słońce i ruszył Ziemię” wystawa prac plastycznych wykonanych przez uczniów klasy Iib pod opieką Pani Agnieszki Bekier.
7. „Być jak Matejko” – wernisaż prac, kopii odrazów sławnych malarzy wykonanych przez uczniów klasy IIIb.
8. „Czytanie na dywanie” – głośne czytanie przez uczniów klasy trzeciej młodszym kolegom z zerówki wierszy o tematyce wiosennej, rozmowy na temat przeczytanych wierszy.
9. Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem w klasach trzecich.
10. Kształtowanie umiejętności pisania poprawnego pod względem ortograficznym w klasach drugich.
11. Wspólne czytanie i omówienie wybranych legend w klasach pierwszych: „Wars i Sawa”, „O smoku wawelskim”.
12. Rozwijanie twórczej aktywności artystycznej w klasach pierwszych poprzez wykonanie prac plastycznych do przeczytanej legendy pod opieką Pani Patrycji Hanulak-Zemsty i Pani Marzeny Gały.
13. Spotkanie uczniów klas trzecich z przedstawicielami Koła Gospodyń Wiejskich – Bartkowe Baby. Prezentacja działalności koła, przybliżenie tradycji i zwyczajów wielkanocnych, nauka wykonywania kwiatów z bibuły do klasowej palmy.
14. Spotkanie z Panią Iwoną Brabczak z Muzeum Historii Kielc pod hasłem „Walizka z historią” zorganizowane przez Panią Agnieszkę Kalembę. Prezentacja ciekawych eksponatów związanych ze szkołą z dawnych lat.
15. Integracja uczniów klas 1-3 poprzez prezentacje piosenek i wierszy o tematyce wiosennej. Wspólne powitanie wiosny, zapoznanie ze zwyczajem topienia marzanny i wykonywania gaików.
16. „Dlaczego warto czytać książki?” wykonanie prac plastycznych promujących czytelnictwo przez uczniów klasy 5b pod opieką Pani Marzeny Pawlik.
17. W ramach cyklu zajęć wychowawczych Moje pasje. Czytanie - przyjemność czy udręka? uczniowie klasy 6a przygotowali bardzo ciekawe prezentacje nt. swoich ulubionych autorów oraz wybranych utworów. Niektórzy zaprezentowali kilka pozycji literackich, aby w ten sposób zachęcić innych do świadomego czytelnictwa. Zwycięzcą został każdy, kto podjął wyzwanie, kto wystąpił, przełamując tym samym swoje słabości i strach przed publicznym wystąpieniem. Wszyscy prezenterzy otrzymali oceny z j. polskiego oraz pochwały do dziennika.
18. Czwartoklasiści wyruszyli w podróż do baśniowej krainy, a uczniowie klasy 5a wcielali się w role aktorskie i odczytywali fragmenty wybranych mitów greckich. Tegoroczni ósmoklasiści zmierzyli się z analizą wybranych tekstów Wisławy Szymborskiej i Włodzimierza Przerwy-Tetmajera. Ponadto zaprezentowali swoje umiejętności argumentacyjne w wypowiedzi pisemnej na temat : Bohaterowie literaccy wzorem do naśladowania dla współczesnej młodzieży.