Raport dotyczący diagnozy podniesienia jakości edukacji
Zespołu Szkoły Podstawowej nr 2 i Przedszkola w Zagnańsku
Diagnozę przeprowadzono na potrzeby wsparcia z EFS w ramach
Priorytetu 8. Edukacja na wszystkich etapach życia,
Działanie 08.02 Podnoszenie jakości kształcenia podstawowego
Organ Prowadzący – Gmina Zagnańsk
Okres prowadzenia badań- VIII-IX 2023 r.
Data sporządzenia raportu – 9 październik 2023 r.
Do Z SP nr 2 i P w Zagnańsku uczęszcza:
- 308 uczniów kl.I-VIII (kl.I-III - 119 uczniów (60K,59M), kl.IV-VIII - 189 uczniów (95K,94M), w tym 11 uczniów są z niepełnosprawnością (3 uczniów posiada orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagicznej (1K,2M), 8 orzeczenie lekarskie (4K,4M), 20 opinię z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej (7K,13M) oraz 31 uczniów wadę wymowy (10K,21M).
W okresie VIII-IX 2023 przeprowadzona została diagnoza jakości kształcenia podstawowego w Zespole Szkoły Podstawowej i Przedszkola im. S. Staszica w Zagnańsku.
Narzędziami badawczymi były: wywiad, ankieta, rozmowy indywidualne
z rodzicami i nauczycielami szkoły.
Grupa badawcza:
Badaniami własnymi objęto:
- 119 uczniów kl.I-III,189 uczniów kl. IV-VIII, co stanowi 100% uczniów szkoły.
- 154 Rodziców /Opiekunów Prawnych (80 K, 74M), co stanowi 50% grupy rodziców,
- 20 nauczycieli.
Diagnoza przeprowadzona została z uwzględnieniem perspektywy płci-z zasadą równości płci kobiet i mężczyzn (w przeprowadzonych badaniach mogli uczestniczyć zarówno kobiety i mężczyźni, osoby zdrowe, jak
i niepełnosprawne).
Z analizy badań wyodrębniono potrzeby i oczekiwania badanych grup.
Potrzeby i oczekiwania badanych:
- wzbogacenia oferty edukacyjnej szkoły o innowacyjne zajęcia pozalekcyjne (100% badanych uczniów i rodziców)
- objęcia wsparciem specjalistycznym uczniów niepełnosprawnych (100% badanych)
- kontynuacji dwujęzyczności w kolejnych klasach
- zwiększenia integracji szkoły z rodzicami/opiekunami prawnymi (wskazało 98% badanych rodziców)
- wsparcia rodziców/opiekunów prawnych w rozwinięcie u nich kompetencji wychowawczych (wskazało 100% badanych rodziców).
Po analizie materiałów badawczych zaobserwowano bariery równościowe polegające na tym, że ojcowie/mężczyźni mniej interesują się swoimi dziećmi, nie uczęszczają na wywiadówki, a do kontaktu ze szkołą delegują kobiety. Ich sytuacja jest trudniejsza niż kobiet, gdyż skupiają się na pracy zarobkowej, a ich godziny pracy wpływają na niski ich udział
w wypełnianiu obowiązków domowych, rodzinnych.
Zauważono również różną sytuację kobiet i mężczyzn w obszarze zawodowej- to było w stereotypach płci przy wyborze ścieżki eduk-zawodowej. Większość badanych (78% uczniów kl. VII-VIII) uczniów kl.VII-VIII w wyborze szkoły ponadpodstawowej, a tym samym przy wyborze przyszłego zawodu kierowali się utartym stereotypem w podziale na prace żeńskie i męskie.
Z analizy orzeczeń, opinii Poradni Psych-Ped. oraz orzeczeń lekarskich wynika, że 11 uczniów (4% ogółu uczniów) jest z niepełnosprawnością (3 uczniów (1%) posiada orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagicznej (1K,2M), 8 uczniów (3% ogółu) orzeczenie lekarskie (4K,4M), 20 uczniów (6% ogółu) opinię z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej (7K,13M)) oraz 31 uczniów (10% ogółu) wadę wymowy (10K,21M). Z obserwacji nauczycieli, rozmów
z rodzicami wynika, że konieczne jest dla nich wsparcie w postaci zajęć, z których oczekują wyciszania emocji, kształtowania uważności , radzenia sobie z agresją. 100 % badanych rodziców/opiekunów prawnych 11 uczniów (5K/6M-4% ogółu uczniów w szkole) twierdzi, że deficyty ich dzieci są ogromnym utrudnieniem
w domu i w szkole, są bezradni w zakresie pomocy im. Dlatego też jest duża potrzeba wsparcia ich i zaplanowanie zajęć z zakresu Integracji Sensorycznej, pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Z analizy wyników egzaminów zewnętrznych-egzaminu ośmioklasisty wynika, że uczniowie osiągają wysokie wyniki egzaminu ośmioklasisty (w roku szkolnym 2022/2023-wynik szkoły z j.angielskiego-74,35%, wynik krajowy-66%), co wskazuje, że uczniowie chcą i mają predyspozycje, by rozwijać kompetencje językowe z j. angielskiego. Dlatego też istnieje konieczność kontynuacji i rozwijania dwujęzyczności w szkole o kolejne roczniki.
Rekomendacje:
-poszerzyć innowacje dwujęzyczności o kolejne klasy, a w kolejnych latach wprowadzić program dwujęzyczności od kl. VII,
- zorganizować wsparcie pedagogiczno-psychologiczne dla rodziców/opiekunów prawnych,
- poszerzyć ofertę edukacyjną szkoły zgodnie z potrzebami wynikającymi
z przeprowadzonej diagnozy, ze szczególnym uwzględnieniem:
a) zajęć z zakresu doradztwa zawodowego
b) zajęć dla uczniów z dysfunkcjami, deficytami rozwojowymi,
c) zajęć rozwijających umiejętności językowe (język angielski)
d) zajęć rozwijających kompetencje kluczowe.