Zespół Szkoły Podstawowej nr 2 i Przedszkola w Zagnańsku to pod wieloma względami szkoła wyjątkowa i nietuzinkowa. Międzynarodowe projekty wymiany uczniów i nauczycieli z programu Comenius a później Erasmus plus realizowane od 2008 roku zawsze dostarczały wszystkim mnóstwo emocji. Ich ogromny wpływ na uczniów, nauczycieli i promocję gminy jest nieoceniony. Ostatnie dwie inicjatywy cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród społeczności szkolnej i mimo tak trudnego czasu jaki spowodowała pandemia, udało się zrealizować wszystkie cele i moblinosci- fizycznie lub online. Ogromne zaangażowanie nauczycieli i uczniów w projekt podróży Małego Księcia po Europie, którego koordynatorem była szkoła niemiecka otrzymał za raport końcowy 99 na 100 możliwych punktów, tym samym stając się przykładem dobrej praktyki i inspiracją dla innych szkół. Wydany na zakończenie projektu przewodnik tetralny online posłuży nam do lepszego przygotowania przedstawień, których prezentacja będzie odbywała się na zakupionej z projektów scenie za kwotę 22000 zł, wzmocniona zostanie nowoczesnym oświetleniem za 12000 zł.
Kolejne przedsięwzięcie, które zakończyło się w sierpniu to „Przełamywanie barier poprzez dzielenie się się skarbami”. Jego koordynatorem głównym był Zespół Szkoły Podstawowej nr2 i Przedszkola w Zagnańsku. Projekt włączał w działania 5 krajów: Polskę, Włochy, Północną Macedonię, Grecję i Turcję.
Naszymi priorytetami były społeczna i edukacyjna wartość europejskiego dziedzictwa kulturowego, włączenie społeczne i przeciwdziałanie wczesnemu kończeniu nauki. Mając na uwadze trzy powyższe wytyczne staraliśmy się edukować naszych uczniów w tym kierunku. Wszystkie programy mobilności były przygotowane z uwzględnieniem zabytków kraju partnerskiego. Dzieci poznawały europejskie skarby UNESCO, brały udział w warsztatach związanych z zabytkami, budowały makiety, przygotowywały potrawy. Dzieliły sie swoją spuścizną narodową: tańcami, regionalną kuchnią, legendą, które prezentowały podczas spotkań nie tylko gościom zagranicznym ale teź zaproszonym uczniom, nauczycielom, rodzicom i lokalnej społeczności. Nasz projekt miał szeroki rozgłos. Pisaliśmy o europejskich spotkaniach na łamach gazet, stronach internetowych szkół i naszych miejscowości, prezentowaliśmy jego zalety w telewizji.
Niezmiernie ważnym osiągnięciem projektu było zaangażownaie uczniów do współpracy międzynarodowej, podniesienie tolerancji i szacunku dla innych oraz zwiększenie motywacji, pewności siebie i otwarcie się na wiedzę. Co z pewnością udało nam się zaobserwować. Zaangażownai w projekt uczniowie chętnie włączali się w zadania w szkołach, realizowali wszystkie zaplanowane działania w międzynarodowych grupach podczas mobilności, a następnie prezentowali rezultaty na forum. Wrażeniami i emocjami dzielili się w swoich szkołach po powrocie. Wzrósł poziom wiedzy na temat zabytków europejskich zarówno wśród uczniów, jak również nauczycieli realizujacych projekt. Przygotowując potrzebne materiały do realizacji projektu wszyscy wykorzystywali narzędzia ICT, doskonalili znajomość obsługi różnych programów (np.power point prezi, google docs, kahoot). Pracując w międzynarodowych grupach doskonaliliśmy również umiejętność porozumiewania się w j. angielskim, uczyliśmy się otwartości, pracy w grupie oraz tolerancji. Staliśmy się wrażliwi na odmienne kultury i religie. Zawiązaliśmy przyjaźnie, które wciąż są żywe. Organizowane w tym celu dni Erasmusa przy okazji Dnia Dziedzictwa Kulturowego i obchodów stulecia szkoły stały się okazją do promowania i eksponowania zdjęć prezentujacych prace uczniów i ich zaangażowanie w działania. Pandemia nie przeszkodziła nam w realizacji i promocji projektu. Nasze działania przenieśliśmy do sieci. Spotykaliśmy sie na platformie Google meet i Teams, zarówno koordynatorzy, jak i uczniowie doskonalili sprawności komunikacyjne w j. angielskim, planowali i realizowali na miare możliwości kolejne działania, organizowali konkursy, decydowali o kolejnych mobilnościach. W ten sposób wszyscy udoskonalili wykorzystanie narzędzi TIK. Wyjście z projektu szkoły portugalskiej w pierwszym roku nie przeszkodziło nam w doskonaleniu i realizacji celów. Co więcej, nauczyciele zorganizowali dodatkowe spotkanie w Stambule sfinansowane ze wsparcia indywidualnego na Maderę, udoskonalili techniki porozumiewania się w j. angielskim , pracy w grupie, pracy projektowej w oparciu o postawione cele. Opublikowana została w formie pdf książka podsumowujaca projekt (ebook), powstały przygotowane przez uczniów plakaty i ulotki promujace inicjatywę, przedstawienia teatralne naszych legend, scenariusze lekcji i przedstawień. Każda szkoła partnerska miała swoje zadania do wykonania, z których wywiązała sie wzorowo. Utworzyliśmy nasz projekt na portalu eTwinning, podaliśmy informację o jego celach i planowanych działaniach. W trakcie realizacji projektu dodawaliśmy foldery dla poszczególnych zadań i krajów partnerskich. Na bieżąco staraliśmy się aktualizować wydarzenia związane z naszym przedsięwzięciem.
I chociaż ten rok daje nam chwilę wytchnienia to jednak nie poprzestajemy na cieszeniu się tym co było, ale rozpoczynamy kolejną współpracę ze szkołami, które już dobrze znamy i z tymi, które wchodzą dopiero do naszego partnerstwa.