
W przedszkolu w najstarszej grupie 6-latków realizowany jest projekt pn. ,,Mali matematycy z Dębem Bartkiem poznają matematyczny świat" w ramach ogólnopolskiego programu ,,Rosnę z matematyką" w całości sfinansowany ze środków Fundacji mBanku.
Projekt ma na celu rozwijanie kompetencji matematyczno - informatycznych przy użyciu robota Photon wśród dzieci sześcioletnich poprzez udział w dodatkowych zajęciach matematycznych w okresie od lutego do maja 2023 roku. Działania zawarte w projekcie rozwiną umiejętności matematyczne u dzieci, co da im lepszy start w edukacji szkolnej i lepszy grunt do dalszego rozwijania kompetencji matematycznych.
Projekt jest innowacyjny, ponieważ wykorzystujemy kodowanie, programowanie do nauki matematyki. Dzieci będą programować robota Photon do wykonania określonego zadania tworząc algorytmy. Przedszkolaki będą wykorzystywać do obliczeń liczydła chińskie. Poznają obiekty samopodobne - fraktale w przyrodzie na przykładzie m.in. naszego drzewa Dęba Bartka, który jest herbem Zagnańska. Będą tworzyć gry, rebusy, układanki, zagadki.
Wszystkie te działania wykraczają poza podstawę programową i rozwijają logiczne i komputacyjne myślenie u dzieci.
Zabawy w kodowanie przygotowują dzieci do nauki programowania. Stosując tę metodę pozwalamy dziecku na eksperymentowanie, doświadczanie, działanie. Uczy się między innymi myślenia logicznego, myślenia komputacyjnego, obserwacji, planowania, współpracy, analizowania i samodzielnego tworzenia różnych kodów. Stopniowo oswajamy dzieci z nowymi pojęciami, które stają się dla dzieci bardziej zrozumiałe i pozytywnie kojarzone, bo programowanie może być świetną zabawą.
Kosmiczne kodowanie
Dzieci na zajęciach z kodowania zostały wprowadzone do świata kosmosu z pomocą nowoczesnych technologii ICT. Zostały zapoznane z podstawowymi funkcjami robota DOC, Ozobota, Photona. Kodowały trasę do wybranej planety, rozwiązywały zagadki matematyczne. Zajęcia z kodowania poprowadził Rodzic - nauczyciel matematyki, trener ICT.



Figury geometryczne i fraktale
Matematyka to nie tylko same liczby i zadania, ale także geometria, którą można się bawić. Dzieci poszerzyły wiedzę o figurach geometrycznych i dowiedziały się, co to są fraktale na przykładzie m.in. drzewa Dęba Bartka, który jest herbem Zagnańska.
Poznały także nazwisko polskiego matematyka, Wacława Sierpińskiego, który w 1915 roku podał konstrukcję jednego z najprostszych fraktali, znanego dziś jako trójkąt Sierpińskiego. Jak się okazało, trójkąt ten można skonstruować za pomocą naszych kolorowych klocków POLYDRON, ale też dzieci chętnie utworzyły z siebie trójkąt.
Czym są fraktale?
Fraktal nie ma określonej definicji (łac. fractus – złamany, cząstkowy), to obiekt, którego fragment w powiększeniu wygląda podobnie jak całość. Fraktale możemy dowolnie powiększać i nadal widzimy tę samą powtarzającą się strukturę.
Najprościej rzecz ujmując - i to nam na tym etapie zdobywania wiedzy matematycznej wystarczy - fraktal oznacza zwykle obiekt samopodobny (tzn. taki, którego części są podobne do całości) albo „nieskończenie złożony” (ukazujący coraz bardziej złożone detale w dowolnie wielkim powiększeniu). Innymi słowy fraktal to obiekt, którego kształt można powtórzyć bardzo wiele razy, a on nadal wygląda praktycznie tak samo. Obiekty fraktalopodobne występują także w przyrodzie - to na przykład płatki śniegu, pajęczyna, brokuły, czy różne rośliny, posiadające budowę podobną do fraktali.








