Uczniowie klas piątych i siódmych 13.10.2022r. uczestniczyli w programie profilaktycznym DEBATA. To program z zakresu profilaktyki alkoholowej, przeznaczony dla młodzieży, u której w większości nie nastąpiła jeszcze inicjacja alkoholowa.
Celem programu było:
-zmniejszenie tendencji do podejmowania zachowań ryzykownych przez młodzież,
-promowanie postaw i zachowań abstynenckich,
-kształtowanie zdrowego stylu życia,
-odkłamanie błędnych przekonań normatywnych dotyczących środków psychoaktywnych i kształtowanie prawidłowych,
-promowanie obyczajów, zabaw i sposobów spędzania czasu wolnego bez używek.
Program znajduje się w systemie rekomendacji programów profilaktycznych prowadzonych wspólnie przez PARPA, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii.
Program ma charakter uprzedzający, jego zadaniem jest zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych przez młodzież i towarzyszącym temu konsekwencjom oraz promowanie postawy trzeźwości. Zajęcia są realizowane dla jednej lub dwóch klas jednocześnie przez trzy kolejne godziny lekcyjne.
Program DEBATA stanowi odpowiedź na bardzo konkretne i aktualne problemy w temacie profilaktyki alkoholowej, tzn. coraz łatwiejszy dostęp do napojów alkoholowych, obniżanie się wieku inicjacji alkoholowej oraz wzrost spożycia alkoholu przez młodzież.
Istotną cechą projektu jest jego otwarty charakter, co umożliwia uczestnikom współrealizowanie programu i aktywne uczestnictwo w spotkaniu.
27.01.2023r. uczniowie klasy 3b wraz z wychowawcą uczestniczyli w warsztatach poświęconych rozwijaniu w dzieciach podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowaniu do radzenia sobie z trudnościami.
Ćwiczenia wykonywane w czasie warsztatów polegały się na kształtowaniu pozytywnych postaw i zachowań poprzez rozwijanie odporności psychicznej oraz optymistycznego podejścia do życia.
Prowadząca wspólnie z dziećmi ustaliła zasady pracy grupowej w oparciu o wartości, które chciała wzmacniać w grupie, poznanie sposobu uważnego oddychania oraz słuchania siebie nawzajem, nie krytykowania się i mówienia do siebie językiem żyrafy a nie szakala.
Pedagog