Realizowane priorytety:
- Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.
- Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
- Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
- Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
Celem głównym programu było kształtowanie silnej osobowości dziecka, by radziło sobie w życiu z rozwiązywaniem problemów, aby wierzyło we własne możliwości, umiało dokonywać mądrych wyborów i było wolne od uzależnień.
W podejmowanych działaniach zwracano uwagę na:
Budowanie postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu :
1.Kształtowanie hierarchii systemu wartości.
2.Wzmacnianie więzi ze szkołą i społecznością lokalną.
3.Kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole.
4.Rozwijanie działalności wolontarystycznej.
5.Rozwijanie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych.
6.Współpracę z rodzicami i opiekunami uczniów w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia.
7.Rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów za szczególnym uwzględnieniem samodzielności i kreatywności uczniów.
8.Kształtowanie umiejętności życiowych.
9.Kształtowanie krytycznego myślenia i podejmowania decyzji w sytuacjach trudnych.
10.Troskę o bezpieczne korzystanie uczniów z komputera, zasobów Internetu, a przede wszystkim sieci społecznościowych.
11.Poszerzenie wiedzy rodziców nt. rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci
i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków i substancji odurzających oraz postępowania w tego typu przypadkach.
12.Doskonalenie kompetencji rodziców, nauczycieli i pracowników szkoły w zakresie profilaktyki używania środków i substancji odurzających, norm rozwojowych
i zaburzeń zdrowia psychicznego.
13.Podnoszenie samooceny uczniów, stwarzanie sytuacji doświadczania sukcesów, rozwijanie poczucia przynależności i satysfakcji życiowej.
14.Opiekę nad uczniami z rodzin dysfunkcyjnych. Zapobieganie wagarom, dyscyplina na zajęciach szkolnych.
15.Pomoc uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, mającymi problemy edukacyjne i wychowawcze.
Opis zadań zrealizowanych w roku szkolnym 2020/2021 w ramach programu profilaktyczno–wychowawczego:
- Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2020/2021. Spotkanie z wychowawcą. Zapoznanie
z Zarządzeniem Dyrektora Szkoły z dn. 26.08.2020 r. oraz Regulaminami korzystania
z biblioteki, świetlicy i stołówki. Pogadanka na temat bezpiecznego zachowania w związku
z pandemią, podanie informacji o obowiązujących wymogach sanitarnych panujących
w szkole.
- Klasowe obchody Dnia Chłopaka - seans filmowy "Dawne dobre dobranocki".
- Uroczyste pasowanie na ucznia klasy pierwszej.
- Rozstrzygnięcie konkursu plastycznego zorganizowanego przez świetlicę szkolną
"Barwy jesieni".
- Zasady kulturalnego zachowania się podczas wizyty na grobach w pobliskim lesie,
przestrzeganie zasad przyjętych przez społeczeństwo. Tradycje związane z dniem
Wszystkich Świętych i Zaduszkami – kształtowanie prawidłowych postaw.
- Andrzejki klasowe online. Obejrzenie prezentacji na temat wierzeń ludowych i wróżb z nimi
związanych. Wróżby online z przymrużeniem.
- Klasowe mikołajki. Zdalna wizyta Świętego Mikołaja.
- Wykonanie kartek świątecznych dla podopiecznych Warsztatu Terapii Zajęciowej w Belnie
i mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Zagnańsku w ramach akcji „Dzielimy się
radością i dobrym słowem” .
- „Hej kolęda, kolęda” – udział w konkursie kolęd i pastorałek, zorganizowanym on-line przez świetlicę szkolną.
- Udział w konkursie zorganizowanym przez świetlicę szkolną „Mistrz krzyżówek”.
- Udział w konkursie recytatorskim, zorganizowanym on-line przez świetlicę szkolną.
- Zorganizowanie klasowej Wigilii, składanie życzeń świątecznych, wspólne śpiewanie kolęd.
Obejrzenie prezentacji dotyczącej zwyczajów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.
- Dzień Babci i Dziadka – kształtowanie uczuć, wrażliwości, miłości i szacunku wobec osób starszych.
– Klasowy bal karnawałowy.
– Klasowe obchody Dnia Kobiet.
- XXIX Tydzień Kultury Języka Polskiego. Czytanie wybranych utworów Jana Brzechwy.
– Przy wielkanocnym stole … - spotkanie świąteczne on-line z uczniami.
– Recytacja wybranych wierszy Jana Brzechwy – prezentacja nagranych filmików. Reprezentowanie klasy i szkoły na witrynie poświęconej kulturze i sztuce: Akademia Pana Jana.
– Obchody Światowego Dnia Ziemi.
– Obchody związane z rocznicą uchwaleni Konstytucji 3 Maja.
– Udział w Korespondencyjnej Świętokrzyskiej Mini-Olimpiadzie w Turnieju Gier i Zabaw Szkół Podstawowych pod patronatem Marszałka Województwa Świętokrzyskiego.
– Rozstrzygnięcie konkursu organizowanego przez świetlicę szkolną „Mam talent”.
- Klasowe obchody Dnia Dziecka. Zabawy integrujące zespół klasowy. Wyjście na lody.
- Całoroczna realizacja zadań i udział w międzynarodowym projekcie edukacyjnym „Piękna Nasza Polska Cała”.
– Pogadanka na temat bezpiecznego wakacyjnego wypoczynku oraz przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania z komputera i internetu. Zachęcanie do aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu.
Działania pojęte w klasach 4-8:
Sfera fizyczna:
Promowano zdrowy styl życia:
1. Wychowawcy prowadzili pogadanki dotyczące:
- higieny osobistej, w tym higieny w okresie dojrzewania;
- higieny pracy umysłowej,
- aktywnego wypoczynku,
2.Zajęcia w ramach godzin wychowawczych:
Higiena osobista i otoczenia-higiena pracy i wypoczynku.
Higiena w okresie dojrzewania.
Higiena mojego ciała i ubioru.
3. Zajęcia z zakresu wychowania do życia w rodzinie.
4. Udział w kampaniach i programach promujących zdrowe odżywianie i zdrowy styl życia, np. „Owoce w szkole”, „Szklanka mleka”.
Czy wiesz co jesz-o zdrowym odżywianiu.
Na czym polega zdrowe odżywianie?
Promowanie zdrowego odżywiania.
5. Koło sportowe (SKS);
6. Spacery, wycieczki po najbliższej okolicy .
8. Szanse i zagrożenia związane z korzystaniem z komputera, Internetu, telefonów komórkowych, gier elektronicznych, itp. – pogadanki, filmy edukacyjne
Dzieci w sieci-zagrożenia w internecie. Konsekwencje niewłaściwych zachowań.
Zagrożenia w cyberprzestrzeni.
Rozmawiamy o uzależnieniach od nowych mediów.
Cyberprzemoc w naszej klasie.
Jak radzić sobie z agresja w rzeczywistości i cyberprzestrzeni?
Świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków komunikacji masowej.Jakie niebezpieczeństwa na nas czyhają?
Gry i zabawy w internecie- co jest dobre dla mnie?
Dzień Bezpiecznego Internetu-jak bezpiecznie korzystać z mediów?
Uzależnienie dzieci od mediów cyfrowych.
Jak mądrze wykorzystać internet?
Cyberprzemoc. Krytyka i hejt. Klikam więc jestem-współczesne zagrożenia.
O mądrym korzystaniu z komputera i sieci-jak bezpiecznie wykorzystać wiedze na temat nowych technologii w codziennym życiu?
Helt a konstruktywna krytyka.
9. Kształtowanie umiejętności organizacji czasu wolnego – pogadanki, akcje, zajęcia pozalekcyjne.
Pomysły na czas wolny.
Aktywność fizyczna lekarstwem na nudę.
Nasze hobby. Co zbieramy i dlaczego?
10. Programy profilaktyki zintegrowanej.
Uczniowie klas 6-8 Z SP nr 2 i Przedszkola w Zagnańsku, 147 uczniów 2020 w listopadzie i grudniu r. uczestniczyli w zdalnym programie Nowych Horyzontów z Wrocławia „Moje życie wolne od uzależnień”.
Uczniowie poznali czynniki ryzyka i czynniki chroniące zdrowie i życie młodych ludzi.
Czynniki ryzyka to:
-koniec pewnego etapu edukacyjnego,
-chęć bycia zapamiętanym w grupie,
-presja grupy,
-chęć bycia dorosłym.
Czynniki chroniące młodych ludzi to:
-zdrowe relacje,
-poczucie przynależności do grupy,
-wsparcie osób znaczących,
-zainteresowania, perspektywy.
W ramach realizacji szkolnych Programów Wychowawczo-Profilaktycznych, w dniach 14-17IX. 2020r. w szkole odbyły się 2 realizacje programu profilaktyki zintegrowanej „Archipelag Skarbów” rekomendowanego przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Ośrodek Rozwoju Edukacji i Instytut Psychiatrii i Neurologii. Programem zostali objęci najstarsi uczniowie z klas 7 i 8-96 uczniów , ich rodzice (3) oraz nauczyciele (17).
W czasie spotkania z rodzicami zaprezentowano cały zakres celów programu. Komentarz prowadzącego zawarł wiele wskazówek co do sposobów skutecznego przekazu profilaktycznego w codziennej pracy wychowawczej w rodzinie. Szczególny akcent został położony na umiejętności dobrej komunikacji, które są niezbędne w wychowaniu nastolatka. Zostały podane wskazówki jak rozmawiać z dorastającymi dziećmi o ich osobistych sprawach, w tym zagadnieniu miłości i seksualności.
Spotkanie z nauczycielami miało charakter wykładu urozmaiconego prezentacją multimedialną oraz dialogiem z uczestnikami. Zaprezentowano cele programu „Archipelag Skarbów" model profilaktyki zintegrowanej oraz wyniki badań nad młodzieżą wraz ze wskazówkami i wnioskami.
Najwięcej godzin z edukatorami programu spędzili uczniowie klas siódmych i ósmych. W ciągu dwóch dni brali aktywny udział w poznawaniu odpowiedzi na pytania:
Jak uniknąć uzależnienia od seksu, alkoholu czy narkotyków?
Jak radzić sobie z gniewem i presją rówieśników?
Czym jest prawdziwa miłość i gdzie szukać autorytetów?
Podczas czterogodzinnych warsztatów młodzież zamieniła się w poszukiwaczy skarbów: głębokiego szczęścia, trwałej miłości i realizacji w życiu własnych pasji i marzeń. Warsztaty prowadzone były w dynamiczny sposób. Informacje trenerzy przekazywane poprzez prezentacje multimedialne, quizy, krótkie filmiki i muzykę, ćwiczenia. Młodzież była zachęcana aby odpowiadać na pytania, głosować, a nawet śpiewać razem z trenerami „Szantę z Archipelagu Skarbów”. Chętni uczniowie z dnia na dzień przygotowali plakaty lub prezentacje komputerowe. Prezentowali swoje pasje i przestrzegali swoich rówieśników przed ryzykownymi zachowaniami. Program umożliwił, w opinii uczniów, przekazanie głębokich treści profilaktycznych, promował zdrowy i mądry styl życia.
17 kwietnia zorganizowano zdalne szkolenie dla 13 nauczycieli przedszkola i klas I-III przygotowujące do realizacji programu CUKIERKI. Szkolenie poprowadziła psycholog i trener Alicja Giezek i psychoterapeuta Hubert Giezek. Przedstawili skróconą i rozszerzoną wersję programu na podstawie bajki „Cukierki”.
Programem CUKIERKI adresowany jest do nauczycieli i innych pedagogów pragnących
rozwinąć praktyczne umiejętności wychowawcze i bardziej rozumieć sytuacje problemowe
dzieci z zakresu zachowań interpersonalnych.
Program „Cukierki” jest cennym elementem w pracy z dziećmi. Identyfikacja z bohaterami
bajki Cukierki pozwala na przebycie jedynie w wyobraźni wydarzeń, które mogą stać się
istotnym stopniem w ich rozwoju intelektualnym i społecznym. Program „Cukierki” należy
do skutecznych form oddziaływania profilaktycznego zwanego profilaktyką uprzedzającą.
Cele realizacji programu:
• Przybliżenie podstawowych informacji na temat środków uzależniających i
zagrożeń z nimi związanych;
• Kształtowanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi;
• Kształtowanie postawy dystansu w relacjach z osobami nieznajomymi;
• Nauka współpracy jako formy zapobiegającej zachowaniom agresywnym;
• Rozwijanie samodzielnego i twórczego myślenia;
W czasie warsztatów poruszono są następujące treści:
• Czym jest profilaktyka i jakie są jej poziomy?
• Wyposażenie uczestników w wiedzę o środkach odurzających.
• Czynniki ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem czynników działających w danej
społeczności szkolnej.
• Czynniki chroniące, znaczenie zainteresowania nauką i tworzenia relacji
międzyludzkich.
• Zapoznanie z treścią bajki.
• Poznanie i przepracowanie różnych aspektów wychowawczych i profilaktycznych
programu z wykorzystaniem metod aktywizujących.
• Dyskusja nad dostosowaniem programu do zespołów klasowych.
• Synteza.
Kontynuowano współpracę z pracownią „Nowe Horyzonty” z Wrocławia, która przygotowała krótkie filmy dla uczniów i rodziców : „Kryzys w izolacji”, „Hejt”, Emocje” . Dla nauczycieli film „Kryzys w izolacji” jako formę samokształenia.
Na filmie „Hejt” poruszone zostały kwestie związane z popularnym teraz „hejtowaniem” wśród młodzieży. Trener skupił się na sposobach przeciwdziałania mowie nienawiści wśród dzieci oraz na tym jak promować pozytywne zachowania wobec innych ludzi. Podpowiadał jak kształtować postawę wolną od przemocy słownej u dzieci i podkreślał rolę umiejętności komunikacyjnych i zaspokajania potrzeb w prawidłowym rozwoju dziecka’
Film „Kryzys w izolacji” pokazał mechanizmy funkcjonowania psychicznego dziecka, sposoby rozwiazywania problemów, podkreślał role zainteresowań, pasji i relacji jako czynniki chroniące dzieci przed zachowaniami destrukcyjnymi.
Film „Emocje” miał na celu uświadomienie uczniom jakie znaczenie ma posiadanie wysokiej inteligencji emocjonalnej dla właściwego funkcjonowania dziecka w społeczeństwie oraz ukazanie roli adekwatnego reagowania na emocje innych ludzi w tworzeniu trwałych relacji emocjonalnych.
Kształcono umiejętność dbania o bezpieczeństwo.
1.Przypominanie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze oraz zachowania wobec nieznajomych. Sposoby radzenia sobie z cyberprzemocą.
3. Wdrażanie do przestrzegania zasad BHP na lekcjach i w czasie przerw.
4. Troska o ograniczanie hałasu na przerwach.
5. Wychowanie komunikacyjne.
6.Poznanie uczniów z zasadami udzielania pierwszej pomocy.
Bezpieczna droga do szkoły.
Dzieci w sieci- zagrożenia w internecie. Konsekwencje niewłaściwych zachowań.
Zagrożenia w cyberprzestrzeni.
Bezpieczeństwo zabaw w czasie ferii.
Bezpieczne wakacje.
Kształcono poczucie odpowiedzialności za środowisko naturalne.
1. Ukazywanie uczniom ścisłej zależności między stanem środowiska a jakością życia człowieka – lekcje przyrody, biologii, geografii, godziny wychowawcze.
2. Udział w konkursach ekologicznych, kołach zainteresowań.
Pomagamy uzdrowić Naszą Planetę:
-sposoby na ograniczenie użycia plastiku,
-nie marnuje żywności.
Wpływ środowiska przyrodniczego na zdrowie człowieka.
Dlaczego należy dbać o środowisko naturalne?
Sfera duchowa
Kształtowano system wartości.
1. Zajęcia metodami aktywnymi na temat wartości zdrowia, życia.
2. Udział uczniów w wolontariacie
3.Lekcje tolerancji – zwracanie uwagi na zjawisko różnorodności społecznej, m.in. niepełnosprawność, odmienność poglądów, religii, przekonań, wartości.
O tolerancji- inny nie znaczy gorszy.
Zgoda, ale nie na wszystko. Tolerancja, akceptacja, milość.
4. Ukazywanie wartości solidnej nauki, samokształcenia, rzetelności, obowiązkowości – nagradzanie uczniów osiągających dzięki stosowaniu tych zasad dobre wyniki w nauce.
Wyróżnienia za osiągnięcia w nauce otrzymało 107 uczniów, 13 uczniów otrzymało stypendia naukowe, 81uczniów ukończyło naukę z oceną wzorową z zachowania, 112 z bardzo dobrą, 22 uczniów z dobrą, 1 uczeń z oceną poprawną.
5. Ukazywanie autorytetów mogących stanowić wzór dla ucznia.
Mieć autorytet od początku albo na niego zapracować. Poszukiwanie autorytetów.
Jak to jest z tymi autorytetami? Eksperyment S.Milgrama.
Kształtowano poczucie patriotyzmu, szacunku do tradycji narodowych, regionalnych, szkolnych.
1.Zdalne spotkania opłatkowe.
2.Zdalne obchody świąt narodowych.
3. Realizacja Międzynarodowego Projekt Edukacyjny „Piękna Nasza Polska Cała”.
Gdy zabłysną świeczki na choince.
Tradycje Bożego Narodzenia.
Tradycje i obrzędy Świąt Wielkanocnych w Polsce.
Świąteczne tradycje w naszych domach.
Sfera społeczna
Wzmacniano więzi ze społecznością lokalną.
Z uwagi na pandemię przygotowano paczki i kartki świąteczne dla podopiecznych DPS w Zagnańsku i WTZ w Belnie,
Kształtowano przyjazny klimat w szkole.
1.Wzajemne poznawanie się nowych uczniów, wychowawców, rodziców i opiekunów oraz poznanie szkoły jako obiektu.
2. Szczególna troska o pozytywne relacje U-N (pełne serdeczności i empatii).
3. Zachęcanie do szukania pomocy w trudnych sytuacjach u zaufanych osób dorosłych.
4. Ćwiczenia integracyjne podczas zajęć lekcyjnych.
5. Imprezy integracyjne z udziałem rodziców i opiekunów.
6. Precyzyjne formułowanie zasad i obowiązków szkolnych.
7. Spotkania z policjantem, pedagogiem – pogadanki na temat przemocy i praw dziecka.
8. Uświadomienie dzieciom ich praw i obowiązków.
9. Promowanie wartości szacunku, współpracy, pomocy, akceptacji, tolerancji, integracji – pogadanki, listy pochwalne do rodziców i opiekunów.
Jak dbamy o siebie podczas nauki zdalnej.
Jaki jestem w relacjach z innymi? Tworzenia mapy klasy, przyjaciół.
I Ty możesz zostać Świętym Mikołajem.
Moja hobby lekarstwem na izolacje w czasie pandemii.
Czy potrafisz nawiązywać przyjaźnie?
Wdrażano do działalności wolontarystycznej
1. Działania Szkolnego Klubu Wolontariusza i Samorządu Uczniowskiego
2. Udział w akcjach „Pomoc dla przedszkolaka”, „Pomagamy innym, którzy czekają na naszą pomoc”.
3. Współpraca z Domem Pomocy Społecznej w Zagnańsku.
4. Wyróżnianie uczniów szczególnie aktywnie uczestniczących w życiu szkoły.
5. Dokumentowanie i prezentowanie pracy uczniów (kronika szkolna, strona internetowa).
W roku szkolnym 2020/2021, od września przy Zespole Szkoły Podstawowej nr 2 i Przedszkola w Zagnańsku działało Szkolne Koło Wolontariatu z zadaniem niesienia pomocy osobom potrzebującym wsparcia i opieki, przede wszystkim uczniom naszej szkoły oraz osobom przebywającym w Domu Pomocy Społecznej w Zagnańsku ul. Spokojna 9, podopiecznym Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zagnańsku oraz osobom przebywającym w Warsztacie Terapii Zajęciowej w Belnie a także opieka nad opuszczonymi grobami na cmentarzu parafialnym.
Uczniowie-wolontariusze w swej pracy-posłudze kierowali się mottem:
„Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to, kim jest i nie przez to, co ma, lecz przez to, czym dzieli się z innymi”
W pracy koła zaangażowanych było 11 uczniów z klasy VIII B oraz 39 uczniów z klas II i 37 uczniów z klas I.
- Domu Pomocy Społecznej w Zagnańsku,
- Warsztatów Terapii Zajęciowej w Belnie,
- przygotowanie paczek i kartek świątecznych dla podopiecznych DPS w Zagnańsku i WTZ w Belnie,
- opieka nad grobami na cmentarzu parafialnym w Zagnańsku,
- zorganizowanie akcji pomocy koleżankom i kolegom w nauce w czasie pandemii,
- pomoc osobom starszym w czasie pandemii
- zorganizowanie akcji sprzątania świata (Zalew w Zachełmiu).
Razem klasa VIII B wypracowała w roku szkolnym 2020/2021 245 godzin 30 minut
Uczniowie klas drugich przy współpracy z ich wychowawcami t paniami Marzeną Gałą i Patrycją Hanulak – Zemstą w ramach akcji „Pomoc dla przedszkolaka” wypracowali 117 h. W czasie tej akcji strugali kredki dla przedszkolaków.
Czynny udział w tej akcji wzięły również wychowawczynie z grup przedszkolnych Katarzyna Orzech, Małgorzata Dzitkowska i Beata Błońska Szwed.
Uczniowie klas pierwszych w ramach akcji – „Pomagamy innym którzy czekają na naszą pomoc” wykonali dla podopiecznych DPS i WTZ kartki świąteczne. W tym miejscu dziękuję wychowawczyniom klas I paniom Dagmarze Szymkiewicz i Agacie Kopeć.
Wielkie podziękowania kieruję do pani Pauliny Bolmińskiej Baran – opiekunowi samorządu szkolnego za pomoc w organizacji akcji pomocy dla podopiecznych DPS i WTZ.
W ciągu minionego roku szkolnego uczniowie na rzecz wolontariatu przepracowali łącznie 362 godziny 30 minut.
Promowano edukację rówieśnicza:
1. Działania Samorządu Uczniowskiego.
2. Pomoc starszych uczniów młodszym w przygotowaniu przyborów do pracy.
Sfera psychiczna
Wzmacniano umiejętności psychologiczne i społeczne uczniów
1. Uczenie sztuki asertywności - godz. wychowawcze, lekcje z pedagogiem, lekcje wdż;
2. Wdrażanie do wykorzystywania przez uczniów efektywnych sposobów rozwiązywania konfliktów
3. Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z nieśmiałością
4. Kształtowanie umiejętności wyrażania próśb, sądów i oczekiwań
5. Zapoznanie uczniów z zasadami prawidłowej komunikacji
6. Objęcie pomocą uczniów, którzy posiadają trudności w uczeniu się oraz przejawiają zaburzenia w zachowaniu (54 uczniów):
* zajęcia korekcyjno – kompensacyjne (objęto 11 uczniów)
* zajęcia wyrównawcze (49 uczniów)
* kierowanie uczniów do poradni psychologiczno – pedagogicznej i innych specjalistycznych placówek (24 uczniów)
* spotkania indywidualne z pedagogiem(34 rozmowy)
* zajęcia wspierające w klasach I-III (7 uczniów)
* terapia logopedyczna (31 uczniów)
* zajęcia związane z wyborem zawodu-38 uczniów
* wolontariat- 11 uczniów klas 8 i 66 uczniów klas I i II
Z różnych form pomocy skorzystało 119 uczniów.
7. Monitorowanie sytuacji uczniów z rodzin, w których występują problemy alkoholowe, przemoc, trudna sytuacja materialna, samotne rodzicielstwo – organizowanie interdyscyplinarnej pomocy w/w uczniom.
Radzenie sobie z konfliktami. Jak podejmować decyzje w grupie?
Konflikt- Jak sobie z nim radzić?
Jak być asertywnym?
Dążenie do niezależności. Wychowanie i samowychowanie.
Mam prawo do bycia sobą- zachowania asertywne.
Kształcono umiejętności życiowe
1. Rozwijanie u dzieci umiejętności rozpoznawania i wyrażania emocji – godziny wychowawcze, lekcje z pedagogiem, lekcje wdż;
2. Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem;
3. Kształcenie umiejętności samokontroli i opanowania złości
4. Budowanie poczucia własnej wartości u dzieci – podmiotowe traktowanie dzieci, odkrywanie i rozwijanie zdolności, talentów i predyspozycji uczniów, aktywizowanie uczniów poprzez:
* wykorzystywanie przez nauczycieli na lekcjach metod aktywizujących;
*rozwijanie zainteresowań przez oferowanie uczniom zajęć pozalekcyjnych o różnym profilu, zachęcanie do udziału w konkursach szkolnych i pozaszkolnych: plastycznych, muzycznych, recytatorskich, przedmiotowych;
5. Natychmiastowa reakcja na łamanie dyscypliny, przejawy agresji i przemocy, zgodna z procedurami i regulaminem szkoły;
6. Uświadomienie potrzeby roztropnego i bezpiecznego korzystania z mediów i portali społecznościowych, zapobieganie cyberprzemocy i uzależnieniom od mediów.
7. Pomoc uczniom zahamowanym i nieśmiałym w zrozumieniu swojej odrębności, szanowania poglądów własnych i innych ludzi, poczucia godności osobistej swojej i każdego człowieka – godziny wychowawcze, lekcje przedmiotowe.
10. Kształcenie zasad kultury – udział w imprezach kulturalnych, spektaklach,
11. Troska o kulturę języka – poprawność językową, rozwijanie edukacji czytelniczej i informacyjnej.
12. Uczenie odróżniania faktów od opinii, formułowania niezależnych sądów, odpowiedzialności za słowo.
Nieprzyjemne emocje- jak z nimi walczyć?
Jak kontrolować swoje emocje?
Zasady kulturalnego zachowania.
Co to jest złość i agresja?
Dlaczego warto mówić poprawnie?
Wyrywamy językowe chwasty.
Rozpoznawanie i wyrażanie emocji.
Wierzę w swoje możliwości-siła pozytywnego myślenia.
Jak dbać o równowagę emocjonalna?
Jak mądrze wykorzystać internet?
Jak radzić sobie ze stresem?
Ci sami ale inni- rozmowy o powrocie do szkoły po zdalnym nauczaniu.
Ankieta dla uczniów klas 4-8 „Samopoczucie uczniów w czasie nauki zdalnej”.
140 uczniów odpowiadało na pytania dotyczące samopoczucia w porównaniu z okresem nauki stacjonarnej. U większości nastrój nie zmienił się-62,polepszył-42 i pogorszył-36. Średnie samopoczucie wyniosło w skali 1-10 wyniosło 6,41.Uczniowie na pytanie czy czuli się zmęczeni edukacja zdalną odpowiedzieli w niewielkiej większości 79 przecząco i 61 twierdząco. Większość, 102 osoby, nie były w ostatnim czasie smutne, Aby poprawić nastrój: słuchały muzyki-102, oglądały filmy, seriale-88, grały na telefonie-82, spacerowały-75, spędzały czas z najbliższymi-73, uprawiały sport-59, spędzały czas na portalach-49, czytały-33, odwiedzały ulubione strony internetowe-25, grali w gry planszowe-24, pomagali w pracach domowych-16. Dużo czasu spędzali ze swoimi bliskimi; powyżej 3 godzin-43, 2-3 godz-39, 1-2 god.-33, mniej niż 1 godz-25. Nie wszyscy chcieli wrócić do szkoły-76. Twierdząco odpowiedziało 64 uczniów. Dzieciom brakowało bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami-89 i nauczycielami-68.W związku z nauką zdalna kontaktowali się z koleżankami i kolegami: z 5 osobami-48 uczniów, z 3 osobami-31 uczniów, z 2 osobami-21 uczniów, z 4 osobami-18 uczniów, z1 osobą-16 uczniów, z nikim-6 uczniów. Uczniowie poprosiliby o pomoc, w związku z nauką zdalną: rodziców-93, kolegów-75, wychowawcę-49, rodzeństeo-43, nauczyciel przedmiotu-29, pedagoga-11, dyrektora-4, nikogo-19. W czasie nauki zdalnej atmosferę w domu określili jako bardzo dobrą-53, raczej dobra-75, raczej złą-11 i złą-1. W rodzinach rozmawiali o uczuciach i emocjach związanych z pandemią (tak-20, czasem-54, rzadko-34, nie-32). Uczniowie w większości czuli się bezpiecznie w domu-104, raczej bezpiecznie-31 , raczej nie-3, niebezpicznie-2.W razie problemów i trudnej sytuacji rodzinnej 107 osób wie , gdzie szukać pomocy. W przypadku pogorszenia samopoczucia psychicznego poprosiliby o pomoc: rodziców-94, kolegów-63, rodzeństwo-43, wychowawcę-32, nauczyciela-17, pedagoga-15. Z pomocy nie skorzystałoby 25 uczniów.
Działania reintegracyjne:
Uczniowie i rodzice w czasie nauki zdalnej korzystali z pomocy pedagoga i nauczycieli, którzy pracowali zdalnie ze szkoły. Indywidualne konsultacje odbywały się, po umówieniu telefonicznym lub za pomocą innych komunikatorów, indywidualnej wizyty. Uczniowie i rodzice zgłaszali problemy rodzinne, zdrowotne, emocjonalne, techniczne ze sprzętem, jedną zdiagnozowaną depresję i próbę samobójczą, uzależnienie od gier komputerowych, nasilenie hejtu i wykluczania z grup na komunikatorach, problemy ze snem i odżywianiem. Wszyscy rodzice otrzymali informację o bezpłatnej, środowiskowej pomocy psychologicznej i psychoterapeutycznej w NZOZ „Nadzieja Rodzinie” w Kielcach na ul. Karczówkowskiej 36.
Przed powrotem do szkoły pedagog napisała, krótki list do uczniów, aby nie obawiali się powrotu do szkoły. Wszyscy nauczyciele czekają na ich powrót do szkoły.
W pierwszych dniach powrotu hybrydowego uczniowie swoje obawy zapisywali na karteczkach, wrzucali do przygotowanego Pudełka Obaw. Mogli też ze sobą zabrać to czego potrzebują w czasie nauki stacjonarnej: spokój, pozytywne nastawienie, motywacja, pewność siebie, zrozumienie, dobry humor, czas, odwaga, wsparcie, cierpliwość, pomoc, rozmowa, dobre relacje. Korzystali ze wsparcia pedagoga, wychowawców, zaufanych nauczycieli rozmawiali o swoich obawach, związanych ze sprawdzianami, klasówkami, odpytywaniem, sprawdzaniem notatek, dłuższych lekcji, opinii innych na temat wyglądu zewnętrznego, relacji koleżeńskich, obniżenia ocen, krytyki nauczycieli, hałasu, zarażenia się wirusem.
Akcja RELACJA - rajdy i spotkania integracyjne. Pierwszy tydzień bez sprawdzianów, kartkówek, pytania i ocen niedostatecznych.
Nauczyciele i rodzice otrzymali film szkoleniowy nagrany przez Nowe Horyzonty „Kryzys w izolacji”, który poruszał problemy pojawiające się w czasie nauki zdalnej u młodzieży oraz pokazywał sposoby radzenia sobie z nimi.
W czasie najbliższych spotkań z młodzieżą w klasach od 6 do 8 należy zwrócić uwagę na:
-zmianę emocjonalności uczniów,
-obniżenie sprawności poznawczej,
-relacje rówieśnicze,
-zmianę zachowań,
-nieadekwatność reakcji emocjonalnych,
-zachowanie w sieci,
-zdrowy stylu życia.
Rekomendacje:
1. Podejmować działania wychowawcze mające na celu eliminowanie pojawiających się zagrożeń i wzmacnianie właściwych zachowań.
2. Kształtować patriotyczne postawy uczniów, szacunek do tradycji narodowych, regionalnych i szkolnych.
3. Kształtować u uczniów poczucie własnej wartości.
4.Rozwijać samodzielność, kreatywność i innowacyjność, umiejętności społeczne, życiowe i psychologiczne uczniów oraz umiejętności podejmowania decyzji w trudnych sytuacjach.
5. Kontynuować działania wychowawczo - profilaktyczne promujące zdrowy styl życia.
6.Utrzymywać stały kontakt z rodzicami uczniów.
7.Motywować uczniów do nauki poprzez rozwijanie ich indywidualnych zainteresowań
i stosowanie różnych wzmocnień.
8.Rozwijać i promować działania związane z pomocą młodzieży w wyborze właściwego kierunku kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia branżowego.
9.Wspierać uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ich rodziców |
i nauczycieli.
10.Kontynuować współpracę z GKRPA w Zagnańsku, organizować warsztaty i szkolenia dla nauczycieli i rodziców dotyczące: bezpieczeństwa, uzależnień, agresji, komunikacji, stresu, problemów okresu dojrzewania, zdrowia psychicznego, cyberprzemocy, radzenia sobie z emocjami.
11Angażować uczniów w przedsięwzięcia i prace społeczne.
12.Wdrażać uczniów do działalności wolontarystycznej.
13.Zachęcać uczniów do rozwijania różnych form aktywności pozalekcyjnej (koła zainteresowań, wolontariat, zajęcia wyrównawcze);
14.Motywować nauczycieli do samokształcenia w ramach szkoleń proponowanych przez ŚCDN w Kielcach dotyczących problematyki wychowawczej i specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży.
15.Zwrócić uwagę na konsekwencję w egzekwowaniu przepisów szkolnych zgodnie
z przyjętymi procedurami.