Diagnozę przeprowadzono na potrzeby wsparcia z EFS w ramach
Priorytetu 8. Edukacja na wszystkich etapach życia,
Działanie 08.02 Podnoszenie jakości kształcenia podstawowego
Organ Prowadzący – Gmina Zagnańsk
Okres prowadzenia badań- VIII-IX 2023 r.
Data sporządzenia raportu – 9 październik 2023 r.
Do ZSPiP nr 2 w Zagnańsku uczęszcza:
- 308 uczniów kl.I-VIII (kl.I-III - 119 uczniów (60K,59M), kl.IV-VIII - 189 uczniów (95K,94M), w tym 11 uczniów są z niepełnosprawnością (3 uczniów posiada orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej (1K,2M), 8 orzeczenie lekarskie (4K,4M)), 20 opinię z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej (7K,13M) oraz 31 uczniów wadę wymowy (10K,21M).
W okresie VIII-IX 2023 przeprowadzona została diagnoza jakości kształcenia podstawowego w Zespole Szkoły Podstawowej i Przedszkola nr 2 im. S. Staszica w Zagnańsku.
Narzędziami badawczymi były: wywiad z uczniami, rodzicami i nauczycielami, ankieta, obserwacja pedagogiczna uczniów.
Grupa badawcza:
Badaniami własnymi objęto:
- 119 uczniów kl.I-III,189 uczniów kl.IV-VIII,co stanowi 100% uczniów szkoły.
- 154 Rodziców /Opiekunów Prawnych (80 K, 74M), co stanowi 50% grupy rodziców,
- 20 nauczycieli (16K,4M).
Diagnoza przeprowadzona została z uwzględnieniem perspektywy płci - z zasadą równości płci kobiet i mężczyzn (w przeprowadzonych badaniach mogli uczestniczyć zarówno kobiety i mężczyźni, osoby zdrowe, jak i niepełnosprawne).
Z analizy badań wyodrębniono potrzeby i oczekiwania badanych grup.
Potrzeby i oczekiwania badanych:
- wzbogacenia oferty edukacyjnej szkoły o innowacyjne zajęcia pozalekcyjne (100% badanych uczniów i rodziców)
- uatrakcyjnienie metod pracy z uczniami (większa ilość metod aktywizujących)
- objęcia wsparciem specjalistycznym uczniów niepełnosprawnych (100% badanych)
- kontynuacji dwujęzyczności w kolejnych klasach
- zwiększenia integracji szkoły z rodzicami/opiekunami prawnymi (wskazało 98% badanych rodziców)
- wsparcia rodziców/opiekunów prawnych w rozwinięcie u nich kompetencji wychowawczych, pedagogicznych (wskazało 100% badanych rodziców).
Po analizie materiałów badawczych zaobserwowano bariery równościowe polegające na tym, że ojcowie/mężczyźni mniej interesują się swoimi dziećmi, nie uczęszczają na wywiadówki, a do kontaktu ze szkołą delegują kobiety. Ich sytuacja jest trudniejsza niż kobiet, gdyż skupiają się na pracy zarobkowej, a ich godziny pracy wpływają na niski ich udział w wypełnianiu obowiązków domowych, rodzinnych.
Zauważono również różną sytuację kobiet i mężczyzn w obszarze zawodowej - to było w stereotypach płci przy wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej. Większość badanych uczniów(100% uczniów kl.I-VI, 88% uczniów kl.VII-VIII, co stanowi 94% ogółu badanych) przy wyborze szkoły ponadpodstawowej, a tym samym przy wyborze przyszłego zawodu kierowali się utartym stereotypem w podziale na prace żeńskie i męskie.
Ok.60% rodziców uważa, że działania szkoły w zakresie doradztwa zawodowego są niewystarczające i wskazują potrzebę zajęć z doradcą zawodowym oraz zaplanowanie atrakcyjnych zajęć dodatkowych z tego zakresu.
Z analizy orzeczeń, opinii Poradni Psych-Ped. oraz orzeczeń lekarskich wynika, że 11 uczniów (4% ogółu uczniów) jest z niepełnosprawnością (3 uczniów (1%) posiada orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej (1K,2M), 8 uczniów (3% ogółu) orzeczenie lekarskie (4K,4M), 20 uczniów (6% ogółu) opinię z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej (7K,13M)) oraz 31 uczniów (10% ogółu) wadę wymowy (10K,21M). Z obserwacji nauczycieli, rozmów z rodzicami wynika, że konieczne jest dla nich wsparcie w postaci zajęć, z których oczekują wyciszania emocji, kształtowania uważności , radzenia sobie z agresją, nadpobudliwością. 100 % badanych rodziców/opiekunów prawnych dzieci niepełnosprawnych- 11 uczniów (5K/6M-4% ogółu uczniów w szkole)- twierdzi, że deficyty ich dzieci są ogromnym utrudnieniem w domu i w szkole, są bezradni w zakresie pomocy im. Dlatego też jest duża potrzeba wsparcia ich i zaplanowanie zajęć z zakresu Integracji Sensorycznej, pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dodatkowo zauważono, że ok.65 % badanych dzieci ma trudności z adaptacją społeczną (szczególnie uczniowie kl. I-III). Dzieci te są nieśmiałe, nie radzą sobie z emocjami, nie potrafią się odnaleźć w nowym miejscu, a ok. 40% (36% K, 48%M) uczniów tych klas ma też zaburzenia małej motoryki. Obserwacje nauczycielskie dostarczyły również informacji, że duża grupa uczniów kl. I-III (ok. 48%) i kl. IV-VIIII (ok. 50%) ma trudności w sferze emocjonalnej i społecznej. Badana grupa nauczycieli wskazała na konieczność organizacji zajęć, które rozwiną umiejętności emocjonalno-społeczne uczniów, poprawią ich samoocenę, nauczą asertywności i radzenia sobie w pracy zespołowej.
Badani rodzice wykazują chęć integracji ze swoimi dziećmi (ok 40% badanych-60%K, 40%M) poprzez realizację wspólnych działań, przedsięwzięć i chęć udziału w spotkaniach prowadzonych przez specjalistów (psychologa, pedagoga, logopedę) w celu poszerzenia ich wiedzy i wsparcia w zakresie wychowania ich dzieci i minimalizowania trudności z tym związanych.
Również badani rodzice (78%- 68K, 52M) wykazuje słabą kondycję swoich dzieci. Wśród trudności wskazują na brak umiejętności radzenia sobie ze stresem szkolnym, niski poziom samooceny i motywacji u swoich dzieci. Sądzą, że trzeba wesprzeć dzieci w zajęcia, które podwyższą ich samoocenę, zniwelują emocje związane z życiem szkoły (poziom lęku, agresji).
W wyniku obserwacji pedagogicznej zauważono, również że istnieją bariery równościowe osób z niepełnosprawnościami, bo ponad 50% badanych (20%K, 38%M) niechętnie współpracuje z tymi osobami przy wykonywaniu wspólnych zadań szkolnych, trudno im zrozumieć ich potrzeby i wynikające z niepełnosprawności trudności.
Z analizy wyników egzaminów zewnętrznych-egzaminu ośmioklasisty wynika, że uczniowie osiągają bardzo dobre wyniki egzaminu ośmioklasisty (w roku szkolnym 2022/2023-wynik szkoły z j.angielskiego-74,35%, wynik krajowy-66%), co wskazuje,że uczniowie chcą i mają predyspozycje, by rozwijać kompetencje językowe z j.angielskiego. Dlatego też istnieje konieczność kontynuacji i rozwijania dwujęzyczności w szkole o kolejne roczniki. Dwujęzyczność wzmocni uczniów w praktycznym posługiwaniu się językiem angielskim (jak również wieloletnia współpraca międzynarodowa w programie Erasmus+). Również w wyniku rozmów z nauczycielami i analizy ocen uczniów wynika, że 34% uczniów kl.I-III i 45% uczniów kl.IV-VIII ma trudności w posługiwaniu się językiem angielskim w mowie, piśmie, a zdolności z tego obszaru wykazuje 66% uczniów kl. I-III i 55% uczniów kl. IV-VIII.
Badani uczniowie w ankietach także wykazali dużą chęć uczenia się przedmiotów matematyczno-przyrodniczych ( chęć wykazało 68% uczniów -36%k, 32%M). Największe zainteresowanie zajęciami matematycznymi wykazali uczniowie kl. I-VI (z analizy ankiet wynika,że kl.I-IV – chęć wykazało 76 % uczniów, a w kl.V-VIII tylko 38% badanych). Zajęciami przyrodniczymi było zainteresowanych w kl.I-III (58% badanych-36K, 33M) i kl.IV-VIII (40 %badanych-39K, 36M)
Badani uczniowie jako jedną z trudności osiągania niskich wyników w nauce wskazali nieatrakcyjne metody nauczania i duże wymagania nauczycieli. 82% uczniów (44%K, 38%M) chce,aby lekcje były prowadzone ciekawszymi metodami (nie tylko w formie wykładu, pogadanki) z wykorzystaniem nowoczesnych pomocy dydaktycznych (większa ilość zajęć praktycznych na lekcjach) i ok. 70% badanych oczekuje wzbogacenia oferty edukacyjnej o zajęcia praktyczne (szczególnie plastyczne, kulinarne, techniczne), w czasie których mogliby rozwijać swoje pasje i nabyć umiejętności potrzebne w życiu codziennym.
Rekomendacje:
- poszerzyć innowacje dwujęzyczności o kolejne klasy, a w kolejnych latach wprowadzić program dwujęzyczności do klas,
-zorganizować wsparcie pedagogiczno-psychologiczne dla rodziców/opiekunów prawnych poprzez organizację spotkania ze specjalistami i konsultacje psychologiczno-pedagogiczne.
- poszerzyć ofertę edukacyjną szkoły zgodnie z potrzebami wynikającymi z przeprowadzonej diagnozy, ze szczególnym uwzględnieniem:
a) zajęć z zakresu doradztwa zawodowego oraz dyskryminacji,
b) zajęć dla uczniów z dysfunkcjami, deficytami rozwojowymi,
c) zorganizować zajęcia rozwijające zainteresowania dzieci i ich pasje prowadzone różnymi metodami innowacyjnymi, szczególnie poprzez doświadczenie i praktykę,
d) zajęć integrujących uczniów i ich rodziców,
e) zajęć rozwijających umiejętności i minimalizujących trudności językowe (język angielski) dzieci,
f) zajęć rozwijających kompetencje kluczowe u dzieci (szczególnie kompetencji matematyczno-przyrodniczych, ekologicznych i z języka obcego),
g) stworzenie ogródka sensorycznego, który pozwoli na bardziej efektywniejszą pracę z uczniami , szczególnie uczniami z problemami emocjonalnymi, nadpobudliwością i trudnościami psychoruchowymi.
Raport sporządziła:
dyrektor szkoły
Marzanna Moćko