Uczniowie zagnańskiej „Dwójki” z wizytą w szkole partnerskiej w Xanthi
W dniach 12 – 18 lutego 2022 r. pięcioro siódmoklasistów z Zespołu Szkoły Podstawowej nr 2 i Przedszkola w Zagnańsku uczestniczyło w trzeciej już wymianie partnerskiej projektu Breaking Barriers through Sharing Treasures z programu Erasmus plus. „Dwójkę” reprezentowali Bartłomiej Boruń, Anna Kita, Jakub Milcarz, Oliwia Nawara oraz Amelia Michta. Opiekunami uczniów były Beata Wojtiuk-Ślęk i Aleksandra Zagórska, nauczycielki ZSP nr 2 i P w Zagnańsku. Gospodarzem spotkania była tym razem szkoła partnerska w greckim Xanthi. W mobilności wzięły też udział delegacje uczniów i nauczycieli ze szkół z Turcji i Macedonii. Z powodu obostrzeń i trudności wynikających z sytuacji epidemiologicznej, z udziału w spotkaniu zrezygnowali niestety nasi projektowi partnerzy z włoskiej szkoły na Sardynii.
Macedonia Wschodnia i Tracja
Położone na wybrzeżu Morza Egejskiego, w północno-wschodniej części Grecji miasto Xanthi, to stolica regionu Macedonia Wschodnia i Tracja. Choć region ten odwiedzany jest przez turystów znacznie rzadziej niż południowa część kraju, ma jednak do zaoferowania niezwykle malownicze krajobrazy i cenne zabytki. Tytułowym celem projektu jest przełamywanie barier dzięki poznawaniu kulturowego dziedzictwa krajów partnerskich, ze szczególnym uwzględnieniem miejsc i obiektów wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Nasi uczniowie mieli okazję obejrzeć zarówno najcenniejsze zabytki, jak i przyrodnicze skarby regionu. Odwiedziliśmy centrum edukacyjne rezerwatu przyrody nad jeziorem Vistonida w Porto Lagos, znanego przede wszystkim jako stanowisko na szlaku migracji i miejsce gniazdowania dziesiątek gatunków ptaków wodnych i błotnych, w tym kormoranów i flamingów. Kolejnym cudem przyrody na naszym szlaku była majestatyczna Alistrati - uznawana za jedną z największych i najpiękniejszych jaskiń znajdujących się na terenie Europy. Mogliśmy zachwycić się pięknem niesamowitych kształtów stalaktytów i stalagmitów, tworzonych tu przez naturę od ponad dwóch milionów lat. Wytyczoną dla zwiedzających jaskinię trasą prowadził nas anglojęzyczny robot noszący mityczne imię greckiej bogini Persefony. Wędrowaliśmy też malowniczym górskim wąwozem rzeki Kosynthos w Xanthi u podnóża górskiego masywu Rodopów. Pod opieką przewodnika zwiedziliśmy zaułki i poznawaliśmy historię Starego Miasta Xanthi. Odbyliśmy również krótką „pielgrzymkę” do górującego nad miastem starogreckiego klasztoru (Monastery of Panagia Archangeliotissa).
Antyczna kultura
Wizyta w Grecji to jednak przede wszystkim bliskie spotkania z kulturą antyczną. Ekspozycja Muzeum Archeologicznego w starożytnym mieście Abdera, które mieliśmy okazję zwiedzić, zawiera eksponaty z okresu od VII wieku. p.n.e. do XIII wieku n.e. Podziwialiśmy tam nie tylko znane ze stron podręczników malowane antyczne wazy, ale także biżuterię i mnóstwo innych używanych w starożytności przedmiotów codziennego użytku, a także rekonstrukcje odkrytych w czasie wykopalisk grobowców. Wyjątkowy zachwyt wzbudziły wykonane z niezwykłym kunsztem pozłacane wieńce laurowe, którymi ozdabiano głowy zmarłych podczas pochówku. Szczególnie ważnym miejscem, wybranym przez naszych greckich partnerów do realizacji celów projektu, było najbardziej znane stanowisko archeologiczne regionu w Filippi, które w 2016 roku wpisane zostało na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Filippi było starożytnym miastem greckim, a następnie rzymską kolonią. Dzisiaj miejsce to stanowi także popularny cel pielgrzymek szlakiem Apostoła Pawła. Nasi uczniowie mogli sami wstąpić na scenę dość dobrze zachowanego greckiego teatru, a wspiąwszy się po monumentalnych stopniach theatronu, choć przez chwilę wczuć się w rolę widza starożytnego spektaklu. Choć z dawnego akropolu i wczesnochrześcijańskiej bazyliki pozostało tylko kilkanaście kolumn i rumowisko fragmentów starożytnych zabudowań, spacerując wśród ich pozostałości, nie mogliśmy się oprzeć wrażeniu, że duch minionych dawno epok wciąż jest tam obecny. Z Filippi pojechaliśmy do najbardziej znanego miasta regionu – Kawali. Miasto z dużym portem i górującym nad miastem bizantyjskim zamkiemz XV wieku, jest miejscem, w którym krzyżowały się kultura grecka, rzymska i bizantyjska.
Gościnność greckich gospodarzy
Poznawanie z bliska kulturowej spuścizny krajów partnerskich, to oczywiście nie tylko zwiedzanie zabytków. Pełne doświadczenie w poznaniu innej kultury to także zetknięci z językiem, kuchnią, obyczajami, a przede wszystkim tworzącymi lokalną społeczność ludźmi. Dla naszych uczniów były to przede wszystkim spotkania z rówieśnikami ze szkoły partnerskiej w Xanthi. Ujęło nas serdeczne przyjęcie i gościnność greckich gospodarzy - powitalny spektakl wokalny z udziałem wszystkich uczniów klas piątych i szóstych, ciepłe powitanie przez dyrektora i nauczycieli szkoły w Xanthi. Nasi uczniowie, zwiedzając szkołę, mogli zaglądać do klas i porozmawiać z greckimi kolegami. Uczestniczyli we wspólnych warsztatach, podczas których tradycyjnym sposobem wykonali greckie makatki, tworzyli wspólnie symboliczne „puzzle”, na których umieścili wspomnienia i wrażenia z odwiedzonych miejsc. Obejrzeliśmy również pokazy greckich tańców w wykonaniu uczniów szkoły w Xanthi. Uczestniczyliśmy też wspólnie w niezwykle ciekawej lekcji muzyki, poznając jej historię i znaczenie dla greckiej kultury.
Przełamywanie barier w komunikacji, to niewątpliwie jedna z ważniejszych wartości dodanych projektu. Nasi uczniowie podczas warsztatów pracowali w małych grupach międzynarodowych. Mogli wówczas wykorzystać w praktyce swoje umiejętności posługiwania się językiem angielskim i lepiej poznać swoich zagranicznych kolegów. Realizując założenia projektu, już pod koniec pierwszego dnia wizyty uczniowie ze wszystkich zespołów dzielili się swoimi pierwszymi wrażeniami. Nasi siódmoklasiści nie sprawili nam zawodu i udowodnili, że potrafią mówić po angielsku 🙂 Część „greckiego doświadczenia” to także lokalna kuchnia. Dzięki uprzejmości greckich rodziców mogliśmy popróbować tych najbardziej znanych i lubianych specjalności kulinarnych regionu. Ostatni dzień mobilności w Grecji był szczególnie atrakcyjny. Uczniowie, przydzieleni po raz kolejny do międzynarodowych zespołów, sprawdzali swoje umiejętności w zajęciach sportowych w terenie - przeciąganiu liny, strzelaniu z łuku i prostej broni. Mieli tez próbkę prawdziwej górskiej wspinaczki po skałach z liną i asekuracją. W trakcie naszej podróży, mieliśmy okazje przypomnieć uczniom, że Grecja, to nie tylko ojczyzna starożytnej kultury i bohaterów mitycznych opowieści, lecz także kraj, w którym narodziła się demokracja. Podczas spotkania z władzami miasta Xanthi w ratuszu, burmistrz miasta zwrócił się do uczniów, podkreślając szczególną wartość projektu Erasmus, a zwłaszcza jego wyjątkową rolę w budowaniu międzynarodowych więzi, zapobieganiu konfliktom i kreowaniu wspólnej przyszłości współczesnej europejskiej wspólnoty. Burmistrz wyraził nadzieję, że być może także dzięki projektom takim jak Erasmus+ wspólnota ta ma szansę opierać się na pokojowych relacjach, wzajemnym zrozumieniu, poszanowaniu i tolerancji.
Wizyta w Grecji dobiegła końca 18 lutego. Pomimo obaw związanych z pandemią Covid-19 i pustoszącym Europę huraganem udało nam się szczęśliwie wylądować w Warszawie i bezpiecznie powrócić do domów. Dziękujemy i gratulujemy naszym uczniom właściwej postawy, zaangażowania i przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Mamy nadzieję, że była to dla nich wszystkich niezapomniana i pouczająca przygoda. Teraz przed nami kolejne wielkie wyzwanie - przygotowanie do kolejnej wizyty partnerskiej w dniach 7-13 kwietnia, której gospodarzem będzie ZSP nr 2 i P w Zagnańsku.
Autor: Aleksandra Zagórska
Projekt Breaking Barriers through Sharing Treasures jest realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.