14 listopada 2024

Warsztaty dla uczniów i nauczycieli

5 i 7 listopada 2024r. uczniowie klas: 3b, 5a, 7a, 7b, 8a i 8b oraz nauczyciele przedszkola poznali metodę komunikacji Porozumienie bez Przemocy opracowaną przez amerykańskiego psychologa Marshalla Rosenberga. Jest to podejście mające na celu umożliwienie głębokich połączeń między osobami poprzez skupienie się na podstawowych potrzebach ludzkich i uczuciach. Porozumienie bez Przemocy jest często nazywane „językiem życia”, ponieważ promuje empatię, zrozumienie i współpracę, zamiast konfrontacji, krytyki czy manipulacji.

 Poznali język szakala i język żyrafy, terminy te odnoszą się do sposobu mówienia i komunikowania się z innymi ludźmi.  Język szakala to sposób mówienia oparty na osądzaniu, krytyce i agresji, co może prowadzić do konfliktów i trudności w komunikacji. Termin język żyrafy pojawił się później, jako metafora dla pozytywnego sposobu mówienia, który skłania do empatii i współczucia. Język żyrafy jest także nazywany „językiem serca”, ponieważ skupia się na empatycznym słuchaniu i wyrażaniu swoich uczuć i potrzeb w sposób szczery i autentyczny.

Uczniowie i nauczyciele ćwiczyli komunikaty w języku żyrafy, skupiali się na czterech elementach

1. Obserwacji – mówili o tym, co widzieli, słyszeli, czuli i doświadczali bez dodawania interpretacji, ocen czy osądów.

2.Uczuciach – wyrażali swoje uczucia w odpowiedzi na to, co obserwowali.

3.Potrzebach – wyrażali swoje potrzeby, które są podstawowymi ludzkimi wartościami, takimi jak potrzeba bezpieczeństwa, szacunku, uznania, wolności czy zrozumienia.

4.Prośbach– wyrażali prośby, które odpowiadały na ich potrzeby i które były formułowane w sposób konkretny i pozytywny. Prośby szanowały godność drugiej osoby.

Przykład takiego komunikatu:

Obserwacja: „Słyszę, że mówisz do mnie w podniesionym tonie.”

Uczucia: „Czuję się zraniony i zniechęcony.”

Potrzeby: „Potrzebuję szacunku i empatii w naszej rozmowie.”

Prośby: „Czy możemy porozmawiać w spokojniejszym tonie?”

Język żyrafy to sposób mówienia, który może być stosowany na co dzień, aby budować pozytywne relacje międzyludzkie, ułatwiać porozumienie i rozwiązywać konflikty.

Wprowadzenie kilku wskazówek do swojego codziennego życia może pomóc w poprawie jakości komunikacji i relacji z innymi ludźmi.

  1. Wyrażaj swoje uczucia i potrzeby. Zamiast osądzać innych ludzi, skup się na wyrażaniu swoich uczuć i potrzeb. Na przykład, powiedz „czuję się zaniepokojony/a”, zamiast „jesteś nierozsądny/a”.

2. Używaj języka opisowego. Opisuj sytuację, zamiast ją oceniać. Na przykład, powiedz „zauważyłem/am, że nie dotrzymałeś/aś umowy”, zamiast „nie dotrzymałeś/aś umowy, ponieważ jesteś nieodpowiedzialny/a”.

3. Bądź empatyczny/a. Zainteresuj się uczuciami i potrzebami innych ludzi. Na przykład, powiedz „zrozumiałem/am, że to dla ciebie ważne”, zamiast „co za głupi pomysł”.

4. Słuchaj uważnie. Słuchaj uważnie tego, co mówią inni ludzie, i stawiaj pytania, aby lepiej zrozumieć ich perspektywę.

5. Szukaj rozwiązań, które zadowolą obie strony. Zamiast skupiać się na wygranej dla siebie, staraj się znaleźć rozwiązanie, które będzie satysfakcjonujące dla wszystkich.

6. Ćwicz regularnie. Porozumienie bez Przemocy to umiejętność, która wymaga praktyki. Ćwicz regularnie, aby lepiej opanować język żyrafy i budować pozytywne relacje międzyludzkie.

Uczniowie i nauczyciele zostali zachęceni do używania języka żyrafy, który pozwala na wyrażanie siebie w sposób empatyczny i szanujący dla innych osób.

Uświadomili sobie, że język szakala może prowadzić do eskalacji konfliktów, wzrostu napięcia, potrafi urażać uczucia innych ludzi i utrudniać porozumienie.

Pedagog

Logo
crossmenuchevron-down Skip to content